Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Räcket ska tåla krock med en buss

Broräcket över Norsholmsbron ska klara en krock med en 13 ton tung buss. Att en ännu tyngre lastbil kunde hållas på vägen visar att räcket fungerar som det ska. Det menar Bo Svensson, broförvaltare hos Vägverket region Sydost.
Det kan dock dröja innan räcket lagas. Kylan gör arbetet besvärligt.

Olycksplatsen från en annan vinkel

Olycksplatsen från en annan vinkel

Foto:

Norrköping2007-02-23 06:00
Ett räcke på en hårt trafikerad bro där hastigheterna är höga ska tåla stora påfrestningar vid en krock. Broräcket över Norsholmsbron, 22 meter över Göta kanal, är konstruerat för att minst klara en 13 ton tung buss som i 80 km/h kör in i räcket i en vinkel av 20 grader.

90 graders vinkel
- Allt beror på vinkeln som man krockar i. Skulle man krocka i 90 graders vinkel mot räcket, ja då håller det inte, säger Bo Svensson.
Att räcket nu ändå klarade en betydligt tyngre lastbil visar att det fungerar som det ska, menar Bo Svensson samtidigt som han påpekar att han inte vet vilken hastighet lastbilen höll i kollisionsögonblicket.
- Men jag är ganska säker på att lastbilen först körde in i mittbarriären och sedan in i broräcket. Det borde ju ha fått ner hastigheten något, säger han.
Enligt uppgifter var det mycket halt på bron när olyckan inträffade.

En vecka?
Exakt när räcket nu lagas vet inte Bo Svensson. Kylan gör att arbetet skulle bli besvärligt att genomföra nu.
- Då måste vi på något sätt kapsla in det skadade området för att kunna värma upp det. Hela det arbetet skulle ta en vecka. Troligare är att vi sätter upp en tillfällig barriär och begränsar körbanan till ett körfält förbi skadan. Sedan gör vi lagningen när det blivit varmare igen, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om