Publiken sviker IFK
Målet var att öka publiksnittet med 500 åskådare. IFK:s facit blev istället minus 300. - Det handlar om ett tapp på runt en halv miljon kronor, säger IFK:s kassör Örjan Hansson.
Glest mellan bänkraderna. IFK Norrköping når inte upp till det budgeterade publiksnittet. Minus 300 åskådare per match innebär att klubben tappar en miljon. Foto: Robert Svensson
Foto:
Förhoppningen var att öka publiksnittet med 500 personer. Tvärtom noterade klubben ett publiksnitt minus 300 personer.
- Det är verkligen inte kul att det blev så, säger klubbens kassör Örjan Hansson.
En halv miljon minus
Det var framför allt när laget gick dåligt i början av serien som publiksiffrorna sjönk. Något som klubben också noterade.
- När vi märkte att vi inte skulle uppnå vårt mål så agerade styrelsen också. Vi såg över var vi kunde spara och tvingades tacka nej till vissa saker. Samtidigt jobbade vi hårdare för att dra in mer pengar, berättar Örjan.
Innan säsongen räknade IFK med publikintäkter runt 3,2 miljoner kronor. När årets säsong summeras lutar det åt siffror runt 2,5 miljoner kronor i publikintäkter.
Backar en halv miljon
- Det handlar om fem hundra till sju hundra tusen kronor mindre än budget. Men i och med att vi agerade under säsongen så har vi tagit igen en del av de pengarna.
Har ni analyserat publikbortfallet?
- Det handlar om att färre gick på matcherna när det gick dåligt för laget. Vi hade dåliga publiksiffror mot bland annat mot BP, Väsby och Umeå. Och det är svårt att hämta igen de siffrorna.
Trots årets missräkning kommer klubben budgetera för liknande siffror den kommande säsongen.
- Om man tittar på vad laget presterade den andra halvan av serien och hur man spelade så blev ju publikintäkterna mycket bättre. Det är vår uppfattning att stommen i det här laget plus tre fyra nya spelare ska vara med i toppen nästa säsong. I så fall tror vi att publiksiffrorna också kommer se annorlunda ut.
Bättre TV-exponering
Trots lägre publiksnitt i år (4644 mot 4971 förra året) så kom IFK tvåa i publikligan i superettan. Örebro som tog steget upp i allsvenskan hade i snitt 5358 åskådare på sina matcher. Sämst i var Väsby med endast 487. Trelleborg som vann superettan hade blygsamma 1874 i snitt hemma på Vångavallen och tabelltrean BP endast 1144.
På marknadssidan har det gått bra för IFK och nye marknadschefen Fredrik Ringborg.
- Det nya TV-avtalet har gjort att superettan har fått en betydligt större exponering. Det gör att vi har fått bra gensvar från de som sponsrar oss till exempel med en reklamskylt.
Pratar med sponsorer
De upplever att de får bättre exponering än att köpa en reklamspott, menar Fredrik Ringborg.
Han ser fram mot den kommande säsongen.
- Vi håller på att utvärdera den gångna säsongen och pratar med våra sponsorer nu. Det här första året har varit mycket lärorikt för mig, nu hoppas jag kunna pröva lite egna idéer till nästa säsong.
Vad behöver ni förbättra?
- Vi har ju marknadsfört oss ganska brett. Det kommer vi fortsätta med men även försöka göra punktinsatser mot vissa målgrupper.
Vilka då?
- En målgrupp där vi kan bli bättre är barnfamiljer. Där här hoppas vi att vi ska kunna locka fler.
Kommer ni ändra på era kringarrangemang?
- Nej, där tycker vi att vi har ett fungerande koncept runt Gunnar Nordahls plats. Om vi får en ny arena kommer det finnas möjligheter att göra mycket mer, säger Fredrik Ringborg.
2005: 4971
2004: 4354
2003: 4786