Protesterar mot 4-filig Söderled
? Stoppa utbyggnaden av Söderleden till fyrfilig stadsmotorväg! Det är fullt tillräckligt med två filer, vilket till och med Vägverkets egna uppgifter visar.
Det räcker med två filer även i framtiden på Söderleden och dessutom förordar vi billigare rondeller istället för de dyrbara satsningar som är på gång med planfria korsningar, säger Göran Andersson i Naturskyddsföreningen i Norrköping. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
<B>Spaden i marken</B>
För nyligen hade Folkbladet en bild, som visade när bland annat kommunalråden Eva Andersson (s) och Mattias Ottosson (s) var med och tog första spadtaget på utbyggnadens första fas, nämligen den planfria korsningen med Skarphagsleden.
Men enligt Naturskyddsföreningen är den här 150-miljonerssatsningen på Söderleden inte nödvändig:
?Det är flera vägprojekt i Östergötlands länstransportplan, som inte behövs. De går dessutom tvärs emot de regionala miljömål som länsstyrelsen lade fram i våras.
Ett av flera exempel är Söderleden i Norrköping, där Vägverket planerar att bygga ut den till fyrfilig stadsmotorväg, fastän det, enligt Vägverkets egna uppgifter, är fullt tillräckligt med två filer. Köerna vid högtrafik beror istället på korsningarna med ljussignaler.
Statens institut för kommunikationsanalys, har visat att det är fel att bygga ut vägar som Söderleden, eftersom det leder till ökad biltrafik.Dessutom försöker Vägverket förmå kommunpolitiker att ta beslut som leder till att kommunala skattemedel ska stå för hälften av utbyggnaden. Politikerna luras att tro att utbyggnaden skulle minska biltrafiken i centrala delen av Norrköping. SIKA:s utredningar visar att det är precis tvärtom.?
<B>Förordar rondeller</B>
Så här säger Göran Andersson i Naturskyddsföreningen i Norrköping:
? Vi förordar rondeller istället för planfria korsningar vid Skarphagsleden och Hagebygatan. Rondeller fungerar mycket bra för att få bort de köer som bildas vid trafikljus. Något som även planfria korsningar gör, men skillnaden mellan dessa och rondeller, är att planfria korsningar är så ofantligt mycket dyrare, säger Göran Andersson.
? De planfria korsningarna innebär också att man måste göra större ingrepp på naturen runt om Söderleden, jämfört med rondeller. Och när det gäller antalet filer menar vi att två filer räcker tillsammans med rondeller, eftersom det ju bara är högtrafik ytterst kort tid varje dag på Söderleden och i övrigt flyter trafiken på bra i de två filer som finns idag.
? Vi har helt kapacitetsproblem på Söderleden. För att avlasta innerstaden så är det nädvändigt att bygga ut till fyra filer, säger ansvariga kommunalrådet Eva Andersson (s).
Några överklaganden kom heller inte in i samband med att planerna på nya Söderleden utarbetades.
Nu har besluten vunnit laga kraft. Därmed finns det heller inga möjligheter att riva upp besluten på laglig väg.