Protest mot registrering
NORRKÖPING"Hotell är serviceföretag - ingen tullpolis" Flera hotellägare i Norrköping är kritiska till den lag som innebär att de är skyldiga att registrera sina utländska gäster. Det visar en rundringning som Folkbladet har gjort. - Vi är ett serviceföretag inte en slags tullpolis. Därför borde inte det här vara vårt ansvar, säger Lennart Wilhelmsson som äger Södra Hotellet i Norrköping.
Lennart Wilhelmsson som driver Södra Hotellet i Norrköping tycker inte att det är hotellens uppgift att registrera utländska besökare. FOTO: MARTIN ROTH
Foto:
- För oss som driver ett litet hotell innebär den här lagen extraarbete. Därför har vi inte varit konsekventa när det gäller registreringen. Dessutom så tror inte jag att det här verkligen hjälper polisen, förklarar Lennart Wilhelmsson.
Registren ska sparas i tre månader och på så sätt ska polisen kunna söka efter misstänkta brottslingar och försvunna personer som varit på besök i Sverige. Men än så länge har inte polisen i Östergötland haft någon nytta av lagen.
- Syftet med lagen är att underlätta för oss att få tag på utländska medborgare som begår brott i Sverige. Men hittills har vi inte använt oss av möjligheten, säger Tore Persson på utlänningsroteln vid norrköpingspolisen.
<b>Inte alla registreras</b>
Enligt lagen ska alla utländska medborgare som gästar hotellen registreras, men den rundringning som Folkbladet har gjort visar att så inte är fallet.
- Om ett företag bokar tio rum för ett antal utländska gäster så registrerar vi inte dem. Jag tycker inte att det är vårt ansvar utan företagets, säger Lennart Wilhelmsson.
Så är det även på många andra hotell, men det finns de som går ännu längre. En hotellägare menar att de struntar i att registrera sina utländska gäster överhuvudtaget på grund av risken för missförstånd.
- Jag kan förstå det. Ibland kommer det in personer med ett utländskt utseende, men som pratar svenska. Sk vi då förutsätta att personen inte är svensk medborgare för att den inte är blond? Det känns som om man kränker deras medborgliga rättigheter om det sedan visar sig att de har ett svenskt pass, säger Lennart Wilhelmsson.
<b>Bättre om lagen slopades</b>
Andra hotell som Folkbladet pratat med registrerar sina utländska gäster, men skulle ändå helst se att lagen slopades.
- Det är inte så mycket att göra. Vi följer lagen, men visst är det ett besvärsmoment, säger Maria Björheden som äger Hotell Kneippen.
- Visst skulle det vara bättre om lagen försvann. Det skulle underlätta för oss för då skulle vi slippa den arbetsbördan som den medför, säger Anders Ohlsson anställd på Grand Hotell.
Som lagen är utformad i dag risker de hotell som struntar i registreringen ingen påföljd. Rikspolisstyrelsen ska i höst utvärdera lagens betydelse för polisen och därefter ska de eventuellt föreslå ändringar. Om de kommer fram till att laen är betydelsefull kommer rikspolisstyrelsen att föreslå att det i fortsättningen blir straffbart att inte sköta registreringen.
- Jag hoppas verkligen att det inte blir fallet, säger Lennart Wilhelmsson.