Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Problem i hamnen med stuvarna

Det går för långsamt att lasta i Norrköpings hamn. Därför har flera redare valt att gå till andra hamnar.
Kritiken kommer från en av hamnens största kunder, redaren Michael Kjellberg.

Foto:

NORRKÖPING2010-03-26 03:00

Igår berättade Folkbladet att Norrköpings hamn de senaste tio åren tappat rejält i godsvolym och fallit i listan över Sveriges hamnar.

En av dem som sett utvecklingen på nära håll är Michael Kjellberg, en av Sveriges största redare och en av grundarna av rederi Imperial Shipping. När han får frågan hur det är att vara kund i Norrköpings hamn skrattar han först till och säger sedan:

- Hur ska jag svara på det, för att uttrycka mig något så när diplomatiskt? Det fungerar inte bra kan jag säga. Flera av våra konkurrenter har valt att gå till andra hamnar för att man får för dålig service i Norrköping.

För långsamt
Problemet är, enligt Kjellberg, att lastningen går för långsamt.

- Produktiviteten i Norrköping är inte att jämföra med andra svenska hamnar, säger han och förklarar sedan hur han kan vara så säker på det.

- Vi lastar mycket trävaror i de flesta svenska hamnar, så vi har ganska bra kunskaper.

Han ger ett exempel.

- Om man i en annan hamn lastar 150 kubikmeter i timmen och per gäng, så kommer man knappt upp i 100 i Norrköping.

Varför?

- Det är en jättebra fråga. Jag vet inte vad felet är. Vi har bra kontakt med Norrköpings hamn och jag har sagt till dem att det är ni som äger problemet. Lös det!

Sedan tillägger han:

- Det här är lite känsligt att säga, men man har nog lite problem med stuvarna.

"Djupt oroade"
Enligt Kjellberg har hamnen tidigare skyllt på än det ena, än det andra när man fått kritik, men numera tar man allvarligt på problemet.

- Man är djupt oroade och har kommit till oss och frågat vad man ska göra för att få mera last.

Enligt Kjellberg finns det också andra förklaringar till varför Norrköping tappat i godsvolym.

- Den största förklaringen är att våra kunder har vänt sig till andra sågverk som ligger närmare exempelvis Söderhamn och Gävle. Till viss del kan man skylla detta på att det inte fungerar till hundra procent i hamnen, men till största delen är det inte hamnens fel.

Det har fått till följd att rederiets frakter på Norrköping sjunkit kraftigt.

- Tidigare hade vi upp till 500 000 fraktton i Norrköping. Förra året hade vi bara cirka 200 000 ton. Och det beror inte på konjunkturen utan på att våra kunder köper från andra sågverk som inte ligger i närheten av Norrköping.

Ändå positiv
Kjellberg är trots allt positiv till Norrköpings hamn. Det finns också mycket som fungera bra, framhåller han, exempelvis att lasta stora generatorer, där hamnen har speciell lyftutrustning för tungt gods.

Han erkänner att han också funderat på att byta hamn och istället gå till Oskarshamn eller Söderhamn, men att han för tillfället beslutat sig för att stanna.

- Men blir det inte bättre så måste vi fundera igen, för vi måste ha en snabb expediering.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om