Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Problem för pendlingen trots ekonomiskt stöd

Pendeltrafik över länsgränserna behöver extra stöd för att gå ihop sig.
Redan samsas visserligen Norrköpings kommun med länstrafiken i Sörmland, och ger vardera 2 milj kr i stöd till tågtrafiken för perioden från juni i fjol till juni i år.
Ändå svävar delar av den interregionala tågtrafiken nu i viss fara.

NORRKÖPING2005-03-09 06:00
Norrköping, Nyköping och Katrineholms kommuner har i ett gemensamt brev till de båda länsförbunden - Östsam resp Regionförbundet Sörmland - pekat på betydelsen av den här pendlingen, som man då också vill få länsförbunden att gemensamt ta större ansvar för.
Det påpekas att arbetsmarknadsområdet idag är till stor del gemensamt för kommuner på båda sidan om länsgränsen mellan Östergötland och Sörmland. Mellan Katrineholm och Norrköping, men även Linköping, är tågpendlingen idag betydande i båda riktningarna.

Stor pendling
Också mellan Nyköping och Norrköping/Linköping är pendlingen stor. Att underlätta för såväl arbets- som studiependling över länsgränsen är, heter det, viktigt ur ett tillväxtperspektiv.
Kommunerna vill att månadskort ska samordnas bättre. Idag säljer SJ t ex inte månadskort för resor mellan Katrineholm och Linköping. Här är tågpendlarna nödsakade att hålla sig med två olika månadskort.
Ett aktuellt hot är Rikstrafikens beslut att inte längre stödja tågtrafik mellan Uppsala och Norrköping via bl a Västerås, Eskilstuna och Katrineholm. Denna interregionala tågtrafik är viktig för stora delar av mellansverige - men för SJ är den inte lönsam.
För närvarande går tågtrafik Norrköping-Katrineholm inom ramen för den sk UVEN-trafiken. Genom att Rikstrafikens stöd upphör eller i varje fall kraftigt reduceras kommer stora förändringar att framtvingas från sommaren. SJ:s fortsatta affärsinriktade intresse av att bedriva trafik på sträckan är också överhuvud taget något av ett frågetecken.

Är oroade
De tre inledningsvis nämnda kommunerna konstaterar "med stor oro", att det nu dessvärre tillkommer allt fler försvårande omständigheter som motverkar smidiga förbindelser över länsgränserna.
Så mycket till svar från länsförbunden får dock inte de tre kommunerna. Mer än att "gemensamt arbete pågår för att skapa ekonomiskt utrymme för fortsatt trafikering".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om