Del av stationshuset måste rivas – om det ska bli raka spåret

Pressbyrån ligger i vägen och måste rivas när Drottninggatan ska fram. Det menar projektgruppen för Ostlänken i Norrköping. Men planerna kan grusas då hela byggnaden är kulturmärkt.

I och med att en ny centralstation ska byggas ska Drottninggatan förlängas förbi den nuvarande.

I och med att en ny centralstation ska byggas ska Drottninggatan förlängas förbi den nuvarande.

Foto: David Gagnert

Norrköping2024-09-17 01:00

Nyheten i korthet

  • Norrköpings kommun vill riva en del av det kulturmärkta stationshuset på Drottninggatan för att ge plats åt Ostlänken-projektet.
  • Planen kan dock stöta på problem då hela byggnaden är kulturmärkt.
  • Den nya centralstationen i Norrköping planeras stå klar 2035, men kommunen måste söka tillstånd för att genomföra rivningen.

Den nya centralstationen i Norrköping planeras stå klar 2035, men den nuvarande ska bevaras och bli en del av det nya stationsområdet som ska byggas i och med att Ostlänken dras in. 

Men hela den gamla stationen vill inte Norrköpings kommun bevara. Den östra utbyggnaden där Pressbyrån är belägen vill kommunen riva. Anledningen stavas Drottninggatan, som enligt planen ska förlängas in under bron med Ostlänken vidare in i Butängen.

– Vi vill lyfta fram den gamla stationsbyggnaden, bevara den och skapa en bra koppling mellan den och den nya centralstationen. Men vi vill också bygga vidare på stadens rutnätsstruktur så Drottninggatan kan fortsätta så rakt fram som det går, säger Robert Engblom som är projektledare hos Norrköpings kommun för den nya centralstationen.

undefined
Kommunen vill att Drottninggatan dras så rakt som möjligt och vill därför att byggnaden där Pressbyrån idag ligger ska rivas.
undefined
I och med att en ny centralstation ska byggas ska Drottninggatan förlängas förbi den nuvarande.
undefined
I kommunens förslags-skiss över nya centralstation kan man tydligt se att det nuvarande stationshuset inte har med den östra byggnaden.

Stationshuset har 150 år på nacken, och det har enligt Robert Engblom både byggts till och tagits bort delar till den, under årets lopp. Utbyggnaden på östra sidan tillkom på 40-talet. Den finns inte med på någon av de skisser som kommunen tagit fram över det föreslagna nya stationsområdet.

– Vår bedömning är att det vore bäst för kulturmiljön som helhet att vi kan dra Drottninggatan så rakt fram som möjligt. Då skulle man behöva ta bort den här 40-talsdelen. Men merparten och värdekärnan vill vi bevara och lyfta fram, säger Robert Engblom.

Problemet? Hela stationsbyggnaden är klassad som ett byggnadsminne. 

– Vi måste hantera det när det kommer till kulturmiljölagstiftningen. Där har vi en dialog och process med länsstyrelsen. Det kommer behövas en ansökan.

undefined
Hela stationsbyggnaden är ett byggnadsminne och därmed skyddad av kulturmiljölalagen. För att göra ett ingrepp krävs tillstånd av länsstyrelsen.
undefined
Tillbyggnaden i öster, längst bort i bild, tillkom på 40-talet.

Någon ansökan har dock ännu inte lämnats in.

– Det gör man normalt i slutet av processen med en detaljplan. Men nu ska vi göra det i samband med samrådet. Så vi kommer ansöka tidigare än man brukar.

Tror du ni får igenom ansökan?

– Det är det vi jobbar för och den planeringsinriktning vi har haft redan innan planprogrammet. Med ett så här stort projekt kan det dyka upp många saker som måste hanteras. Tillstånd, övervägningar och kompromisser mellan olika intressen. 

Är det vanligt att man får grönt ljus från länsstyrelsen att göra ingrepp i byggnadsminnen?

– Det är inte jättevanligt. Kulturmiljölagstiftningen är ganska stark. Men samtidigt har vi som kommun att ta hänsyn till den samlade kulturmiljön. Vad som är bäst för den, för staden i stort och för trafiksäkerheten.

undefined
Drottninggatan ska vidare framåt. Så rakt som möjligt om kommunen får välja.

När ett ingrepp i stationshuset skulle kunna bli aktuellt, om länsstyrelsen godkänner den kommande ansökan, har Robert Engblom svårt att sia om.

– Först ska vi se till att vi har de tillstånd och dispenser som behövs. Den södra stambanans delar öppnar något år innan det nya stationshuset är klart, för att man efter det ska kunna riva de gamla spåren. I det måste man lägga pusslet när vi ska bygga ut Drottninggatan. Det är en planering och process som pågår för att hitta rätt tajming.

Länsstyrelsen vill inte uttala sig i ärendet innan ansökan är inkommen och de vet mer om detaljerna i kommunens planer. Även Pressbyrån, som håller till i den aktuella byggnaden, är fåordiga. 

– Vi har kontinuerlig kontakt med alla våra hyresvärdar gällande planerade, önskade och framtida ombyggnationer som påverkar oss. I de specifika frågorna gällande just Norrköping Central så har vi i dagsläget inget mer att tillföra, meddelar Jens Anderberg, regionchef på Reitan Convenience Sverige som är franchisegivare till Pressbyrån, via mejl.

Länsstyrelsen bestämmer

En byggnad som har ett synnerligen högt kulturhistoriskt värde eller som ingår i ett bebyggelseområde med ett synnerligen högt kulturhistoriskt värde kan skyddas som byggnadsminne. Det kan gälla såväl bostadshus som industrianläggningar, parker och broar.

Det är länsstyrelserna som beslutar om en byggnad eller anläggning ska förklaras för byggnadsminne. Vem som helst kan ”väcka fråga” hos länsstyrelserna om att en byggnad eller anläggning ska byggnadsminnesförklaras. Länsstyrelserna har tillsynsansvar över byggnadsminnena och prövar frågor om tillstånd till åtgärder som strider mot skyddsbestämmelserna.

Källa: Riksantikvarieämbetet (raa.se)

Karta: Resecentrum Norrköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!