Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Premiärtur för Sveriges största skärgårdsbåt

VALDEMARSVIK-NYKÖPING
Om M/S Saga Lejons premiärkryssning längs den svenska hurtigrutten i lördags kan man tala tyst - på två sätt:
Det positiva var att båten gick väldigt tyst och fint, men det negativa var att ett åsknedslag slog ut högtalarsystemet ombord och kryssningen blev därför i tystaste laget.

Strandhugg på Harstena. Under premiärturen med Saga Lejon ingick ett strandhugg på Harstena.
FOTO: MARTIN ROTH

Strandhugg på Harstena. Under premiärturen med Saga Lejon ingick ett strandhugg på Harstena. FOTO: MARTIN ROTH

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2003-06-30 06:00
- Jag är mycket besviken på att ljudanläggningen slogs ut, säger också skepparen Lasse Wahlin. Här hade jag förberett mig på att hälsa alla välkomna till premiäkryssingen, berätta om båtn och vad vi seglade förbi för spännande saker här i skärgården.
- Och såtystnaranläggningen och jag får inte fram ett ord till gästerna. Det kändes frustrerande.
Det enda ljud som hördes under kryssningen svarade nu spelemännen Lennart "Kingis" Lindskog och Lennart Ähl-man för på bas respektive dragspel.
Här kommer en summering av den här svenska upplagan av norska hurtigrutten:


<b>Båten HHHH</b>
Den marknadsförs som Sveriges största skärgårdsbåt, mindre än Ålandsfärjorna men större än skärgårdsbåtarna i Stockholm, med plats för 400 passagerare. På premiärturen var vi 80 personer och hade således gott om plats på den tysta och bekväma båten, trots att den byggdes redan 1969.


<b>Miljön HHHHH</b>
Östgötaskärgården är troligen en av världens vackraste platser och en båttur genom den är svårslagen. Saga Lejon ska trafikera skärgården från Västervik i söder till Nyköping i norr.


<b>Servicen ombord HHHH</b>
Inget att klaga på, utan såväl frukosten som lunchen serverades på ett elegant sätt, även om en del tyckte att lunchen kom lite sent - framåt 16-tiden.


<b>Maten HHH</b>
Det bjöds på lax, vitvinssås, kokt potatis och sallad, en lunch som var klart godkänd, förutom potatisen som smakade lite "konstigt".

<b>Prisvärdhet:</b>
Kryssningen "Den svenska hurtigrutten" kostar 595 kronor och normalt är den nog värd sitt pris. Men premiärturen utan fungerande högtalaranläggning ombord, levde dock inte upp till kostnaden.

<b>Slutomdöme:</b>
Nya Saga Lejon är en pampig och imponerande båt, som går i en lika imponerande skärgård. Så visst kan man rekommendera den här turen, för den som vill syna den svenska skärgården lite närmare i sömmarna inklusive ett strandhugg på Harstena eller Capella Ecumenica.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om