Musikalen "Amélie" hade premiär 2017 på Broadway och har sedan dess spelat i Tyskland och London – och nu är det premiär på Stora teatern i Norrköping.
Musikalen är baserad på filmen från 2001, "Amelie från Montmartre", om den blyga Amélie som bor i Paris och lever i sin egen lilla värld.
– Det har blivit en väldigt charmig, mysig musikal, säger regissören Markus Virta, som senast regisserade "Come From Away" på Östgötateatern.
– Historien från filmen är högromantisk, den är näst intill poetisk vad gäller romantiken och hur man kanske ser på världen med andra ögon, om man är Amélie. Det där är någonting som gör sig väldigt bra i musikal.
Vad ska man ta med sig från musikalen?
– Budskapet är väl i mångt och mycket kanske att våga, att våga drömma eller att våga förverkliga sina egna drömmar, och faktiskt våga ta tag i saker och ting. Det är ganska lätt att man lever sitt liv genom andra, men kanske inte tar tag i sitt eget liv, säger Markus Virta.
– Det är Amélies stora problem: hon älskar att hjälpa andra och gör gärna det, med fantastiskt resultat, hon ser världen bättre än vad den är, men vågar inte göra något av sitt eget.
Amélies fantastiska fantasivärld utvecklade hon under sin ensamma barndom, berättar Virta. Det förhöjda filtret är något som gör sig bra på scenen.
Stine Martinsen har gjort scenografin. Det är ett myller av föremål, tavlor och skyltar på scenen, som ett kaos i Amélies hjärna, i hennes fantasivärld. Det finns element som är rakt av plockade från filmen, som en tavla med en anka och hund, som i filmen hänger över Amélies säng.
Titelrollen som Amélie spelas av Klara Enervik, nyutexaminerad från Teaterhögskolan i Malmö, och hennes kärleksintresse Nino av Hani Arrabi. Klara Enervik, 25, gjorde stort intryck vid sin provspelning för rollen.
– Väldigt roligt, säger hon om att komma direkt från scenskolan till en så stor roll.
– Man får kasta sig in, direkt, i det man pluggat för att göra. Jag tycker att det känns kul och lyxigt. Det är superpriviligierat att ha jobb i dessa tider.
Hon beskriver Amélie som en udda fågel, med en egen inre värld, en rik fantasivärld, något som hela föreställningen bygger på.
– Jag tycker att det är en väldigt rolig roll att spela. Det är en väldigt sprudlande musikal. Det är inte en lugn stund, säger Klara Enervik och skrattar.