Postens nya profil

NORRKÖPING
Nya brevlådor, nya cyklar och nya kläder.
Posten gör om rejält. Postkontor ska få 3000 nya serviceställen ska vi få har vi fått veta.
Nu ska vi möta en helt ny "profil" också.

Norrköping2001-05-05 00:00
Posten har visat upp sin nya profil för personalen. I två dagar har en buss stått utanför Posterminalen på Saltängen. Men det nya visas också upp utanför lunchrestaurangen två trappor upp. Där träffar vi Lars Johansson, brevbärare med 42 år som postanställd. Han är inte riktigt glad.
- Att så många postkontor kommer att försvinna gillar vi ju inte. Det blir inte bättre för kunderna heller. Det får gå till olika ställen för att kunna utföra olika ärenden.
Posten har ju fått mycket kritik för de nya idéerna. När allt blir verklighet någon gång vid midsommar nästa år får vi se hur det blir. Nu handlar det om nya arbetsredskap och ny "look" för de anställda.
Redan i höst lär de nya brevlådorna att dyka upp. Säkrare, stadiga, snyggare tycker Posten själv.
- De är väl OK. Men jag tror inte de har tänkt riktigt färdigt än, säger Lars Johansson och visar att lokalbrevlådan kanske inte är så säker i det utförande den har i utställningen. En barnhand skulle ganska lätt kunna vittja den lådan.
Lars Johansson kommer att få byta sin vinröda brevbärarjacka mot väst eller jacka i blått. Sobert och snyggt.
- Det verkar vara bra grejor, säger Lars. Men jag hoppas få använda de traditionella, varma vinterbyxorna även i fortsättningen.
Nya cyklar ska det också bli. Thomas Lindh är cyklande brevbärare med sin slinga längs S:t Persgatan.
- Det är inte så stor skillnad mot de cyklar vi har nu, säger han. Lite bredare korg fram, annars nästan exakt likadana Monark-cyklar.
Det är rejäla don, det kan vi intyga. Cyklarna ska hålla för rejäla laster på kanske femtio kilo post i taget. Och det gör de också, menar Thomas, men det är klart, de slits hårt.
Nöjd är förstås även chefen Margareta Eriksson när hon granskar det nya dammodet för all kvinnlig personal, marinblått med postens ny logga i gult och blått.
- Det är väldigt snyggt, tycker jag.
Ny "profil" är vä OK. Men vi undrar nog lite till mans hur mycket vi får se av den på de 3000 nya serviceställena, som ju bemannas av livsmedelbutikers eller bensinstationers personal.
Men det blir en annan historia.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om