Den borgerliga regeringen upphävde Luftfartsverkets (LFV) monopol på flygledningen på landets flygplatser. Men där har en samlad opposition, inkluderande Sverigedemokraterna, drivit igenom ett s k tillkännagivande i riksdagen om att flygledningen ska återmonopoliseras till LFV. Säkerhetsfrågor har anförts.
Flygplatschefen Mari Torstensson kunde här informera om, att flygplatsen minskat sina kostnader med 1,5 miljoner per år genom att upphandla privata ACR till flygledning.
Ingen skillnadDetta innebar för övrigt ingen skillnad vad gäller personalen, som är densamma som förut. Trots det ska detta alltså vara en god affär för flygplatsen.
– Säkerheten är inget problem, den är garanterad och kraven är lika för alla. Här handlar det bara om priset. Vi vill se till att flygplatserna, som ofta har tuffa marginaler, bättre ska kunna påverka sina kostnader, sade Hjelmsäter-Svärd.
– Efter tillkännagivandet har vi gjort ett förslag om saken, som varit ute på remiss. Det fanns inte någon, som tyckte att återmonopolisering är bra. Inte heller kommunalråden, oberoende av politisk färg.
– Så jag kan inte lägga fram ett sådant förslag till riksdagen. Det vore rent oansvarigt, sade infrastrukturministern.
Vad kostar Ostlänken?För Ostlänken har 30 miljoner antagits i nationella trafikplanen 2014-2025. Finansminister Anders Borg på Norrköpingsbesök nyligen angav 35 miljoner som tänkbar slutkostnad. Men hur mycket kommer det egentligen att bli?
– Det är först när man nu går in på detaljerna, som kostnaderna kommer att klarna. Kommunerna har många olika önskemål, och hur gör man då med dem? Det är frågan, säger Catharina Elmsäter Swärd.