Politiker vill satsa på Norra Östersjölänken
NORRKÖPING- E 22 är en transportekonomisk skandal.Kommunalrådet Christer Nilsson (s) tänker på köerna när bron över Göta kanal öppnas, på att vägen slutar i bostadsområden i Norrköping och att ingen vettig anslutning finns till E 4.Tillsammans arbetar nu Norrköpings och Söderköpings kommun för en lösning. Vid en manifestation på fredagen delades information ut till köande bilister i Söderköping.
Kön ringlar sig mot kanalbron i Söderköping. FOTO: HENRIK FLYGARE
Foto:
Medlemmar från Stegeborgs idrottsförening hjälper till att dela ut materialet. Fem personer har ställt upp på fredagen.
- Bilisterna är trevliga och tar gärna emot, säger Mattias Gustafsson, en av utdelarna. De vill gärna ha en snabbare väg. Vi hinner med ett 20-tal bilister under en broöppning.
Kön från Norrköpingshållet är lång när folk ska ut till skärgården och till Öland. De flesta tycker att ett stopp inte gör så mycket.
- Nej, vi har semester och inte bråttom, säger Monika och Lennart Andersson från Skåne.
- Fast det är klart att det är konstigt att trafiken på en stor väg måste stanna för att en kanalbro öppnas.
<b>Helhet</b>
Varje halvtimme under sommartid med den intensivaste trafiken öppnas bron. Köerna växer på fredagarna från Norrköping, på söndagarna genom Söderköping.
- Det går inte att bara ta ut en liten bit och lösa den, säger kommunalrådet Barbro Tjernström (m) i Söderköping. Vi måste få en helhetslösning för trafiken från Norrköping och förbi Söderköping. Därför har vi tagit fram och propagerar för Norra Östersjölänken.
I projektet ingår förbifart Norrköping över Händelö och med anslutning till E 4 för 700 miljoner kronor, utbyggnad av E 22 till fyrfilig motorväg mellan Norrköping och Söderköping för 300 miljoner kronor och förbifart väster om Söderköping med tunnel under Göta kanal för 500 miljoner kronor.
- Kommunfullmäktige i Söderköping har i Vägverkets förstudier med olika alternativ förordat vägen väster om staden och med tunnel under kanalen, säger Tjernström. Kanalen är ett byggnadsminne som skulle störas av en högbro. En tunnel ger mindre ingrepp. Vi vill också ha vägen nära staden så att bilisterna kan se stadskonturerna.
I Norrköping finns mark reserverad för vägsträckningen även om inte några förstudier ännu finns.
- Vi vet var vägen ska gå så det är inte så stora problem, säger Christer Nilsson. Trafiken till hamnen ökar och biltrafiken dit måste passera genom bostadsområden. Det blir också ökad trafik om Braviken får ytterligare en pappersmaskin, när nya värmepannan för avfallsbränning kommer på Händelö och när fler transportföretag etablerar sig på Händelö. E 22:an har stor betydelse för näringslivet. Norra Östersjölänken ger goda förutsättningar för tillväxt och regional utveckling.
<b>Miljö</b>
- De ständiga köerna är inte bara besvärliga för de boende i området och bilisterna som sitter fast i dem, menar Tjernström. Det finns dessutom starka säkerhets- och miljöskäl som gör att problemen måste åtgärdas.
Nu jobbar de båda kommunerna tillsammans med Vägverket för att få regeringen att anslå pengar till vägbygget. Ett första mål är att vägen prioriteras i höstens infrastrukturproposition och placeras tidigt under 2000-talet. Projekteringen av Norra Östersjölänken beräknas ta två år innan själva vägbygget kan starta.
I dag passerar varje dag 23000 fordon på E 22 genom Söderköping och 80 båtar Göta kanal under sommaren. Trafiken både på vägen och kanalen ökar varje år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!