Erbjudandet om fritt lån av miljöbilar har gått ut till svenska partidistrikt över hela landet, däribland Socialdemokraterna i Östergötlands län. Tillsammans skulle länets sex riksdagskandidater gratis få disponera två bilar från juni till valdagen i september. Men partidistriktet tackade snabbt nej när Eons representant presenterade förslaget.
- Vi kan inte tacka ja till ett erbjudande från ett så stort privat bolag, och sedan ska politikerna sitta och fatta beslut om biogas. Det hade varit olämpligt. Vi måste stå oberoende, allmänhetens förtroende för politiker kan skadas om vi skulle bli så tydligt sponsrade i en valrörelse, säger Socialdemokraternas distriktsombudsman Roger Berzell.
Använda kontaktnät
Enligt Eons områdeschef i Norrköping, Björn Persson, kommer initiativet från Volkswagen som skulle leverera biogasbilarna mot att politikerna fyllde i ett testformulär efter valet. Eons uppgift var att använda sitt politiska kontaktnät i valdistriktet och ordna tankkort till gratisbilarna. Kostnaderna för drivmedlet skulle politikerna själva stå för.
- Vi ville visa att biogas är ett bra och miljövänligt drivmedel. Det här är ett sätt att ge politiker under valrörelsen ett tillfälle att prova biogasbilar för att ge dem en känsla och öka deras kännedom om detta alternativ. Vi vill att alla ska provköra biogasbilar, men det är extra viktigt för politiker eftersom de bestämmer formerna för hur marknaden ser ut för olika bränslen, säger Björn Persson.
Han medger att det finns ett tydligt syfte att påverka politikerna att fatta beslut som gynnar biogasindustrin. Däremot anser han inte att erbjudandet skulle vara olämpligt.
Upp till politikerna
- Nej det tycker jag inte. Ska man fatta beslut inom biogasområdet, måste man veta hur det fungerar och även få kunskap om klimatkonsekvenser. Det var vår ansats. Men sedan är det upp till politikerna att själva att avgöra, och de har ju uppenbarligen inte dragit samma slutsats.
Har du förståelse för om politiker kan uppfatta erbjudandet som en muta?
- Ja, eftersom de tackade nej i Östergötland kan de ha gjort den bedömningen. Men vi ser det absolut inte som en muta.
Men på Riksenheten mot korruption bedömer man att det finns frågetecken runt gratisutlåningen.
- Jag ställer mig tveksam till upplägget. Det kan föreligga en risk att det rör sig om en otillbörlig belöning av politiker. Och det är inte tillåtet, säger kammaråklagare Erik Fågelsbo.
Hans uppfattning är att politiker generellt sätt undviker att hamna i situationer där bestickning kan misstänkas.
- Politiker i valtider är så klart en högintressant grupp för påverkan, men de är ofta medvetna om vad man ska hålla sig ifrån. Det kan lätt bli ett politiskt självmord att ta emot förmåner.
Även på Sveriges kommuner och landsting (SKL) anser man att erbjudandet till de valturnerande politikerna är både tveksamt och olämpligt.
- Jag skulle avråda politiker att ta emot ett sådant erbjudande, särskilt om de sitter i riksdagen och fattar beslut om just energipolitik. Att ha en bil i några månader är inte en liten förmån. Det kan också vara svårt att skilja mellan vad som hör till privat användande och det politiska uppdraget under en valrörelse, säger Staffan Wikell, förbundsjurist på SKL.
Volkwagens bilkampanj har fått kalla handen i de flesta tillfrågade partidistrikt i landet. Däremot har Kristdemokraterna i Skåne, Miljöpartiet i Sörmland och Centerpartiet i Jönköping valt att köra företagets biogasbilar genom valrörelsen.