Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Politiken: "Ansvaret ligger på trafikföretagen"

"Det är viktigt att färdtjänsten erbjuder attraktiva arbetsförhållanden. Enbart så kan vi trygga kompetensförsörjningen", säger Jan Owe-Larsson, ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland.

Ordförande i trafik- och samhällsplaneringen, moderaten Jan Owe-Larsson, tror inte på en särskild kollektivtrafik som får kosta mer. "Vi ser inte att kommunerna är beredda att betala mer för ökad reservkapacitet", säger han.

Ordförande i trafik- och samhällsplaneringen, moderaten Jan Owe-Larsson, tror inte på en särskild kollektivtrafik som får kosta mer. "Vi ser inte att kommunerna är beredda att betala mer för ökad reservkapacitet", säger han.

Foto: Ulf Stråhle

Norrköping2023-03-14 19:00

Trafik- och samhällsplaneringsnämnden i regionen är den nämnd som politiskt styr över den särskilda kollektivtrafiken där färdtjänst bland annat ingår. Jan Owe-Larsson (M) är nämndens ordförande. Han vill inte kommentera de praktiska frågorna kring utförandet av färdtjänsten. 

– Det är inte en fråga för politisk hantering. Arbetsmiljön för förarna är en fråga för trafikföretagen. Jag vet att Östgötatrafiken löpande har dialog med utförarna och är generellt nöjda med leveransen av deras uppdrag. Självklart anser jag att det är viktigt att färdtjänsten fungerar bra. Inte allra minst då det är många äldre och sköra människor som är kunder i färdtjänsten, säger han.

Enligt Jan Owe-Larsson är politiken mest angelägen om att de skattemedel som satsas på färdtjänsten ska ge invånarna en service som är pålitlig och av god kvalitet. Han talar om resurseffektivitet, utan att tulla på kvalitén.

– Jag tycker det ekonomiska perspektivet beskrivs bra i Östgötatrafikens hållbarhetsredovisning: ”Verksamheten ska bedrivas kostnadseffektivt i alla sina delar, personella och ekonomiska resurser användas på ett hållbart sätt och investeringar ska vara långsiktigt hållbara och ansvarsfulla.

Jan Owe-Larsson ser arbetsmiljöfrågan som viktig när det handlar om att klara kompetensförsörjningen. I konkurrensen om personal krävs attraktiva arbetsförhållanden som säkerställer det kort- och långsiktiga behovet av förare inom färdtjänsten, säger han.

– Här är politikens roll att signalera detta och också verka för att relevanta och erforderliga utbildningar inom transportområdet finns att tillgå.

Fack och förare menar att det krävs fler förare och fordon för att klara uppdraget på ett arbetsmiljömässigt bra sätt. Vilka signaler har ni fått?

– Det är Östgötatrafiken som beställer och schemalägger fordon. Det är trafikföretagen som sen ska se till att det finns förare. Det med hänsyn till de sociala krav som vi ställt. Generellt upplever Östgötatrafiken att deras upphandlade trafikföretag lyckas levererera de förare som behövs. Det är en generell förarbrist i Sverige, men här i Östergötland upplevs inte det som samma problem som vi kan höra från andra län, säger han.

Fotnot: Vi har sökt transportföretag för kommentar. Men de har antingen avböjt eller dragit sig ur medverkan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!