Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Polisen - var god dröj!"

NORRKÖPING
Har du haft inbrott i lägenheten? Otur! Är klockan över fyra på eftermiddagen? Dubbel otur! Risken är nämligen stor att du kan få vänta ett par timmar för att komma fram till polisen och kunna göra din anmälan.

Norrköping2003-07-25 00:00
För de som varit utsatta för den så kallade "vardagsbrottsligheten", som till exempel ett inbrott i bostaden, kan det bli besvärligt om klockan är över fyra. Att göra sin polisanmälan efter kontorstid kan bli tålamodsprövande.

<b>"Högsta prioritet"</b>
Risken är nämligen stor att väntan blir lång. I vissa fall ett par timmar innan man väl kommer fram. Under tiden möts den som ringer upp ständigt av samma telefonsvararmeddelande:
"Välkommen till polismyndighetens anmälningsupptagning. Det finns ingen ledig anmälningsupptagare just nu, var vänlig ring senare. Direktnumret är 013-246880. Observera riktnumret 013. Välkommen åter!".
Ett meddelande som kan bli väl påfrestande i längden för någon som blivit utsatt för ett brott.
- Jag vet att det har varit besvärligt, men jag vet också att vi jobbar med det, säger länspolismästare Lars Engström. Det här är en fråga som har högsta prioritet. Det handlar om en förtroendefråga.

<b>Inga problem vid grova brott</b>
För dem som blivit utsatta för grövre brott är det sällan något problem att komma fram, även efter kontorstid. Då finns ju larmnumret 112. Men för dem som blivit utsatta för mindre brott finns inte den möjligheten. De ombeds istället att ringa ett annat nummer. Ett nummer med lång väntetid.
- Vi har haft problemet ett par års tid, särskilt sena kvällar, säger Lars Engström.
Han tycker ändå att det fungerade bra i våras, då väntetiderna till anmälningsupptagarna efter kontorstid inte var för långa. Men på sommaren är det naturligtvis särskilt besvärligt. Lars Engström berättar att bemanningen bland de som tar emot anmälningarna i stort sett är halverad under sommaren. Det gör väntetiden lång.
Enligt Lars Engström har till och med kriminalpoliser ibland fått bli tillfälliga anmälningsupptagare för att inte väntan för anmälarna ska bli för lång.

<b>Kontaktcenter i framtiden</b>
Polisen håller nu på med att arbeta med en så kallad "slinga" mellan alla orter där det finns poliser i Östergötland. Det ska göra det lättare att komma fram till någon, även om det inte är polisen på den ort anmälaren bor på som denne kommer fram till. I framtiden kan det också bli aktuellt med ett liknande riksomfattande så kallat kontaktcenter. På så sätt ska man alltid komma fram till någon som kan ta emot polisanmälan. Dessutom finns ju redan idag möjlighet att göra polisanmälan via Internet, berättar Lars Engström. Om man har dator vill säga. Men att få bort all väntetid är naturligtvis en utopi.
- En viss fördröjning får man räkna med, säger Lars Engström. Vi kan inte sätta allt folk på anmälningar. Vi måste ha folk som utreder och kör bilar också.
Bara att hoppas att det finns tillräckligt med anmälningsupptagare så att polisen har några brott att utreda.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om