Nyligen inträffade en olycka på E4 där en kvinna som körde en TMA-bil, en sån som skyddar vid vägarbeten och liknande, omkom. En långtradare körde in i fordonet med full kraft och nu är lastbilsföraren, med polsk härkomst, anhållen misstänkt för bland annat grovt vållande till annans död. Några dagar senare hade Norrköpings Tidningar en insändare där polisen kritiseras för att inte kontrollera yrkestrafiken tillräckligt. "Det har skapats ett Vilda Västern på våra motorvägar och polisen har låtit det gå alltför långt" står det bland annat. Erik Niklasson kan förstå kritiken, och medger att resurserna inte räcker till.
– Vi har en väldigt låg resurs som gör att risken att bli stoppad och upptäckt är väldigt låg. Polisen i sin helhet är tyngd av en massa andra brott i samhället och där får trafikpolisen hjälpa till. Det är klart att då prioriteras det här bort. Men jag gör det jag kan för att vi ska få ut mesta möjliga av de resurser vi har, säger han.
Målsättningen är att göra kontroller flera gånger i veckan av yrkesfordon, men hur omfattande de blir beror på hur mycket resurser som kan avsättas.
– Vid kontrollerna som gäller yrkestrafik behöver vi personal som har extra utbildning, man kan inte sätta vilken polis som helst på det. Och vi har ett begränsat antal poliser som kan göra det här.
Hur många i Östergötland kan göra de här kontrollerna?
– Utan att gå in på exakt antal så kan jag säga att det är alldeles för få. Vår trafikgrupp just nu är tio personer ungefär, och av dem har inte alla den utbildningen. Det är ett ökat flöde av tunga transporter på våra genomfartsvägar och ser man till det så är numerären för låg för att göra skillnad.
Det är en lång rad av lagar och regler som polisen ska kontrollera att de efterlevs när det gäller yrkestrafiken. Bland annat transporter av farligt gods, samlastningsregler, förarnas behörighet, lastsäkring och kontroll av kör- och vilotid.
– Det är omfattande kontroller som ska göras.
Erik Niklasson har jobbat inom polisen i 30 år, varav de senaste tio åren som chef inom trafikpolisen. Det är under den tioårsperioden han upplever att resurserna blivit mindre och mindre.
– Man kan konstatera att det vore önskvärt med en högre polisiär närvaro som kan kontrollera yrkestrafiken så att upptäcksrisken blir mera påtaglig.