Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Polisen om veckans olyckor med elsparkcyklar

Huller om buller ligger de på gatorna i stan. Flera olyckor har inträffat sedan de introducerades. Elsparkcyklarna är ett huvudbry för polisen. "Olyckor med elsparkcyklar sker tyvärr väldigt frekvent nu", säger Joakim Öhman vid polisen i Norrköping.

En olycka med en personbil och elsparkcykel inträffade på måndagsmorgonen vid Gamla Lasarettsgatan.

En olycka med en personbil och elsparkcykel inträffade på måndagsmorgonen vid Gamla Lasarettsgatan.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2021-06-10 16:00

Den här veckan har två unga personer som färdats på elsparkcyklar blivit påkörda av bilar i Norrköpingsområdet.

I tisdags fick en pojke i yngre tonåren lindriga skador efter en olycka på Gamla Lasarettsgatan medan en liknande händelse i i korsningen Gamla Landsvägen/Utsiktvägen i Svärtinge slutade med att en pojke i 10-årsåldern blev inlagd för operation.

Lyckligtvis klarade även han sig undan allvarliga skador, enligt en bulletin från regionen. 

Efter det förstnämnda ärendet på Gamla Lasarettsgatan misstänktes pojken för att ej ha iakttagit väjningsplikt medan det i Svärtinge var utbytta roller. 

Bilisten misstänktes för att ha missat väjningsplikten samt för vållande till kroppsskada.

Joakim Öhman är polisens förundersökningsledare. Han säger att det generellt kan vara svårt för bilister att upptäcka elsparkcyklarna.

– Tyvärr kommer det in olyckor med elsparkcyklister väldigt frekvent nu. Framför allt vid cykelpassager, säger han.

Elsparkcyklar får gå i 20 kilometer i timmen innan de klassas som mopeder.

– Det verkar som att många har missat det faktum att cyklar fortfarande har väjningsplikt vid övergångsställen. Det finns ett stråk intill övergångsstället där cyklar får passera men det betyder inte att de har företräde.

Men det finns ingen åldergräns för elsparkcyklarna?

– Nej, tyvärr. 20 kilometer i timmen kanske inte låter som en hög hastighet men om det är lite knixigt, exempelvis om bilar ska ut från en cirkulationsplats, då är det en ganska hög hastighet.

Som förundersökningsledare är Joakim Öhman väl medveten om hur illa det kan gå. 

I april inträffade en liknande olycka vid Norrtull då en kvinna på elsparkcykel avled efter en kollision med en lastbil. 

Händelsen omgärdas av förundersökningssekretess tills dess att åtal väckts men Joakim Öhman berättar att utredningen snart är klar.

– Det är några få utredningsåtgärder som återstår. Det är en ganska svår utredning. Som i alla ärenden skiljer sig vittnesuppgifterna från varandra. Man behöver få en klar bild.

Brottsmisstankarna om vållande till annans död som riktades mot lastbilschauffören efter olyckan kvarstår, berättar Joakim Öhman.

– Jag hoppas vi blir klara med utredningen innan sommaren är slut i alla fall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!