Insatsen har varit centrerad kring Linköping men även Norrköpingspolisen har deltagit.
Polisen har främst riktat sig mot trimmade A-traktorer men även kontrollerat saker som underkända däck, förbjuden belysning och andra brister.
– Under den här insatsen har vi speciellt gett oss ut de kvällar som vi vet att de samlar ihop sig, säger Dennis Örnborg som arbetar som trafikpolis i Norrköping.
Han syftar på de träffar som sker runt om i länet då epa-åkare samlas. Dessa uppstår främst på större parkeringar i anslutning till köpcentrum.
I Norrköpingsområdet samlas ungdomarna framförallt i Söderköping, Finspång, Östra Husby och Krokek, berättar Dennis Örnborg.
– Det kan vara på parkeringar eller andra öppna platser. Då brukar vi få in tips från boende som tycker att det är störande.
Utöver olagliga A-traktorer är det inte sällan som polisen upptäcker narkotikabrott samt minderåriga som dricker alkohol i samband med dessa samlingar.
Under polisens punktinsats har man noterat att ungefär hälften av de A-traktorer som kontrolleras är modifierade.
– Vi får in mycket klagomål på mejl och telefon gällande just de här fordonen och hur de kör. Det är ett levande problem som vi försöker göra något åt. De flesta förstår riskerna men det verkar inte vara tillräckligt avskräckande, tyvärr.
De förare med endast AM-körkort som kör en trimmad A-traktor riskerar att anmälas för olovlig körning.
– Blir man rapporterad för olovlig körning får det ju följder. Förutom en böteslapp kan de få vänta med att ta B-körkort. Sådana konsekvenser kanske man inte tänker på.
Dennis Örnborg vill se att fler föräldrar engagerar sig i ungdomarnas fordon och förehavanden.
– Många av traktorerna ägs av föräldrarna. Då finns det ett trafikansvar och det kan sluta med att man som förälder anmäls för tillåtande till olovlig körning.
– Det kan vara svårt som förälder att ha koll och i många fall är ungdomarna mer tekniskt kunniga. Det kan vara bra att försöka vara lite tekniska bevandrad och att ha bra kommunikation. Inte släppa iväg ungdomarna vind för våg.
– Att köra en trimmad A-traktor medför större risker. Om man krockar med ett träd i 30 kilometer i timmen kommer man troligtvis att klara sig men när det går snabbare kan det gå riktigt illa, avslutar Dennis Örnborg.