Polisen: Fler har skadats i trafiken

Transportstyrelsen är starkt kritisk till polisens inrapportering av trafikolyckor 2014. Den är så undermålig att den inte kommenteras.

Falsk statistik. 2014 kan inte jämföras med andra år eftersom olycksstatistiken falerat.

Falsk statistik. 2014 kan inte jämföras med andra år eftersom olycksstatistiken falerat.

Foto: PAVEL KOUBEK

NORRKÖPING2015-01-26 06:20

– Vi har haft samma problem i Östergötland också, men från och med december förra året är vi inte längre med på Transportstyrelsens "svarta lista", säger Lars-Jonney Jonsson, trafikpolis.

Problemet med inrapporteringen av olyckor började när polisen införde den misslyckade it-satsningen "Pust Siebel". Tanken var då att alla olyckor skulle rapporteras direkt in i systemet via datorn på plats.

– Vid en trafikolycka ska en trafikmålsanteckning göras, där förutom anteckningar om vad som hänt, även ska göras en skiss över hur det ser ut på olycksplatsen, säger Lars-Jonney Jonsson.

Den här skissen, som inte kan göras i datorn utan måste göras med papper och penna, ska sedan scannas in, faxas och även göras tillgängligt i ett annat system kallat "Strada", dit även kommunerna är inkopplade. Tanken är att kommunerna ska kunna göra analyser av trafikolyckorna och vilken inverkan eventuella säkerhetsåtgärder haft.

Inscanningen görs av polisen i Åtvidaberg, som är huvudansvarig, men även Ydre, Söderköping och Finspång.

– De ska ta fram en kartbild utifrån skissen som gjorts över olycksplatsen, men tidigare har man inte kunnat söka i systemet efter trafikolyckor med personskador, och då har man tvingats söka i varje ärende. Det kan ha varit ärenden som kodats som körförbud, narkotika eller brott mot knivlagen, säger Lars-Johnny Jonsson.

Efter att "Pust" skrotats har man fått till ett system där man kan söka relevant information på ett bra sätt.

– Vi har ju kunnat jämföra vår statistik med sjukvårdens, för att i viss mån kunna komplettera vår statistik, och då ser man snabbt att det är något som inte stämmer. Om man går tillbaka tre år i tiden skulle trafikolyckorna minskat med hela 30 procent, det stämmer ju inte. Vi kommer aldrig att kunna använda 2014 för att jämföra statistik, säger Lars-Johnny Jonsson.

Det handlar om statistik när det gäller skadade i trafiken. När det gäller omkomna så finns tillförlitlig statistik.

– När det gäller omkomna har statistiken inte diffat, utan det gäller enbart skadade, säger Lars-Jonney Jonsson.

Det framgår också på Trafikverkets hemsida där man skriver att dödsolyckorna så gott som alltid rapporteras till polisen, medan endast ungefär hälften av de svåra skadefallen rapporteras och ungefär en tredjedel av de lindriga. Bortfallet varierar dessutom med bland annat trafikantkategori, olyckstyp och var den inträffat. Exempelvis är skadade cyklister, särskilt i singelolyckor med lindriga skador, starkt underrepresenterade i den officiella statistiken. Att rapporteringsgraden är så låg beror på att det sällan finns skäl för polisen att utreda om det skett något trafikbrott i samband med olyckan.

STRADA

Är ett informationssystem för data om skador och olyckor inom hela vägtransportsystemet. Namnet är en förkortning av Swedish Traffic Accident Data Acquisition.

Bygger på uppgifter från två källor, polis och sjukvård. Polisen registrerar in trafikolyckor och denna registrering är rikstäckande i STRADA sedan årsskiftet 2003.

Större delen av Sveriges akutsjukhus registrerar också in uppgifter om olyckor i vägtrafiken till informationssystemet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om