Pokémon och pärlplattor
När barn ska göra bilder älskar de att använda mallar eller kända figurer från sagor och serier, från det vi kallar populärkultur. Barn vill göra fina bilder, visa att dom är stora och duktiga. Med Eva Änggårds avhandling "Bildskapande - en del av förskolebarns kamratkulturer" i handen kan vi vuxna också se det som något positivt. - Att göra bilder tillsammans är en del i sättet att umgås, som att prata, leka, sjunga. Och när barnen gör likartade bilder har det att göra med att man lär av varandra och vill man också visa att så här gör vi, vi hör ihop. Vi bryr oss inte så mycket om de vuxna uppskattar bilderna eller inte.
Eva Änggård har studerat hur det är när barn ritar och målar och hittat viktiga förhållanden. - Barn vill göra fina bilder därför älskar dom mallar och färdiga figurer, dom vill vara duktiga, säger hon. Foto: Robert Svensson
Foto:
Gillar uppmärksamhet
De senaste fyra åren har Eva ägnat sig mer åt hela det sammanhang där bilderna skapas och arbetat direkt i två förskolegrupper, fem veckor vardera.
På förskolan har hon förklarat för barnen vad hon arbetat med, videofilmat barnen i teckningssituationerna och gått igenom det bildmaterial som skolan haft.
- Barnen gillade att bli uppmärksammade och gjorde kanske fler bilder än vanligt, men inte annorlunda bilder.
En klar skillnad märktes i flick- och pojkproduktionen.
- Flickorna ritar mer Barbieprinsessor och pojkarna mer hjältar och drakar när de får tillfälle att göra något berättande. Människofigurer har oftast samma kön som de själva, särskilt pojkar ritar aldrig flickor. Flickorna kan teckna män men då handlar det om en pappa eller en fästman. Så ritar flickorna hjärtan, många hjärtan, gärna rosa.
Och det tror Eva Änggård inte att de gör för att det är medfött eller att det är något biologiskt eller som ett resultat av hur de behandlas av lärare eller andra vuxna. De vill visa att de har snappat hur samhället är. Samhället gör väldigt tydligt den här skillnaden på barnen och dom uppfattar det snabbt och klart och vill visa det.
Men viss typ av målningar som till exempel en skattkarta görs likadant av båda könen.
Varför gillar många barn att teckna och måla?
- De blir fascinerade av ämnet, det är något som händer, det blir en lek och kanske är det själva skapandet, att man glömmer sig själv.
Kulturkrock
Eva Änggård talar om skillnaden i barns och vuxnas smak som en kulturkrock.
- Barn får höra att det är fint att bli stor och duktig. Därför vill de göra "fina" och riktiga bilder, alltså gärna använda mallar, fylla i färdiga figurer i målarböcker. Då visar man att man har förstått vad som gillas. Det här var svårt att se för mig också, men det är viktigt för barnen som inte vill avslöjas som små eller barnsliga som gör fel eller fula saker. Har man en mall får man till exempel fram ett perfekt hjärta.
Det här krockar med de vuxnas ideal att göra originella, individuella bilder som kommer "inifrån".
- Här märks att barnen struntar i att de vuxna inte gillar det här sättet att utnyttja "färdiga" bilder. Populärkulturen blir ännu viktigare, barnen vet bättre, de kan mer om till exempel Pokémon-figurer eller barbieprinsessor och kan ju undervisa de vuxna. Eller får de behålla den här världen för sig själva och det blir som en markering mot vuxenvärdeln. Redan 5-6-åriga barn känner alltså att "vi är barn och vi gillar det whär".
Nu ska Eva Änggårds studenter få lära sig att sätta värde på den här delen av barns bildskapande och se hur viktigt det är för barnens egna relationer, hur de lär känna varandra.
- Förr har man försökt att hålla populärkulturens bilder borta från förskolan, men då har man ingen möjlighet att påverka eller bearbeta det heller. Men med lärarstöd kan man istället komma vidare med diskutera
populärkultur med barnen.