Platsbrist på IVA leder till ökning för ambulansflyget

Ambulansflyget på Norrköpings flygplats har haft fullt upp med att transportera covid-patienter till andra regioner de senaste veckorna. "Vi har och har haft en stor smittspridning i Östergötland som genererat en hög belastning på våra sjukhus", säger Richard Lundin i den särskilda sjukvårdsledningen.

Robin Lindekrantz Ählman och Henrik Ekdahl, piloter, och Jerry Thörne, narkossköterska, i full skyddsutrustning för att transportera covid-patienter.

Robin Lindekrantz Ählman och Henrik Ekdahl, piloter, och Jerry Thörne, narkossköterska, i full skyddsutrustning för att transportera covid-patienter.

Foto: Privat

Norrköping2021-04-29 15:00

Hummingbird Aviation Services som flyger från Norrköping är ett av tre bolag i landet som erbjuder ambulansflyg. Robin Lindekrantz Ählman, pilot och driftchef på flygambulansen, har märkt en kraftig ökning av antalet flygningar med covid-19-patienter.

– Vi kanske flög två, tre på hela förra året, och nu är det två till tre per vecka. Det är en väsentlig ökning. Och det är framför allt de intensivvårdskrävande patienterna som har ökat, säger han.

Rickard Lundin bekräftar att så är fallet.

– Den sammantagna belastningen har varit så hög att andra regioner har hjälpt oss att vårda intensivvårdspatienter hemmahörande i Östergötland. Det är en del av Sveriges strategi där regionerna stöttar varandra. När vi har ett tillräckligt gott läge tar vi emot patienter från andra län och när vi har hög belastning så får vi hjälp.

De senaste veckorna är det åtta patienter som intensivvårdats i andra regioner.

När IVA-patienter som ligger i respirator ska flygas krävs att en läkare är med på planet. Robin Lindekrantz Ählman säger att sjukvården i möjligaste mån undviker att flyga patienter.

– Det blir en större påfrestning på patienten, på grund av syrebristen inte minst. Vi försöker flyga på marktryck och får inte gå upp så högt i luften. Det är ju oerhört känsligt eftersom deras lungor kan ta skada.

För piloterna innebär transporterna att de måste bära heltäckande skyddsdräkter och antingen en heltäckande mask eller ett munskydd med filter.

– Vi har fått ta fram tydliga rutiner för att vi ska kunna utföra flygningarna på ett säkert sätt. Efter att vi lämnat av en patient desinficerar vi planet och sen kan vi klä av oss skyddskläderna. Det vågade vi inte i början för då var det oklart hur länge det var kontaminerat i luften, säger Robin Lindekrantz Ählman.

Sen årsskiftet är Norrköpings flygplats en så kallad beredskapsflygplats vilket innebär att flygplatspersonal finns redo att rycka ut så att ambulansflyget kan lyfta och landa dygnet runt.

– Det är oerhört värdefullt. Det pekar på att infrastruktur i form av flygplatser behövs. I den krissituation vi är nu gör ambulansflyget stor skillnad, och det hade inte funkat om vi inte haft flygplatser att starta och landa på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!