Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Planerna för södra Butängen: "En levande blandstad"

Södra Butängen ska omvandlas från industriområde till innerstad med plats för 12 000 boende. Runt den nya stationen blir det bland annat kontorsbyggnader och grönytor. Visionen är också att Johannisborg ska bli en stor stadspark.

En skiss över hur Södra Butängen kan te sig i framtiden. Närmast i bild Johannisborg som en stadspark.

En skiss över hur Södra Butängen kan te sig i framtiden. Närmast i bild Johannisborg som en stadspark.

Foto: Norrköpings kommun

Norrköping2022-03-26 06:45

Folkbladet träffar Linda Gårlin, projektledare, och Jackie Leiby, planarkitekt, på Butängsgatan cirka 100 meter bakom den nuvarande tågstationen. Det är där som den nya stationen som ligga, som byggs när Ostlänken blir verklighet. 

– Den gamla stationen är tänkt att ligga kvar, men med annan verksamhet, säger Jackie.

I planprogrammet, som målar de stora penseldragen för hur det ska se ut i området, beskrivs en innerstadsmiljö i hela södra Butängen som byggs upp runt den nya stationen. Stadsdelen kommer att byggas ut i etapper parallellt med att järnvägen och den nya stationen byggs. 

– Det ska bli en levande blandstad med kvartersstruktur, säger Linda.

Området ska helt enkelt bli en fortsatt utvidgning av Norrköpings city. Vissa av innerstadens gator förlängs, till exempel Drottninggatan som ska fortsätta på Fabriksgatan.

– På så sätt får vi en tydlig koppling till innerstaden. Tanken är också att i förlängningen dra spårvagnsspåret ut till Ingelsta och då blir Drottninggatan ett ännu tydligare huvudstråk, säger Jackie.

– Det är fördelen med en upphöjd station, att vi kan dra både gator och spårvagnsspår under stationen, säger Linda.

Vid en tidigare medborgardialog har det framkommit att medborgarna vill ha en "grön station". Men det menas både att det ska vara mycket växtlighet runt den, men också att den ska vara hållbar. Framför stationen planeras för en stor grönyta och någon form av vattenspegel.

– Vi lägger också en grund för att hela stadsdelen ska kunna bli hållbarhetscertifierad, säger Linda.

Förändringen innebär att det befintliga näringslivet i området måste flytta och kommunen arbeta aktivt för att de stötta företag som påverkas. En del av dem har redan flyttat medan andra kan stanna även ett par år efter att järnvägen är klar.

I planförslaget ryms också en vision om hur området runt byggnadsminnet Johannisborgs slottsruin ska utvecklas. Tanken är att det ska bli en ny stadspark med skolor och andra verksamheter runt omkring. Det bygger dock på ett samarbete med Statens Fastighetsverk, som äger och ansvarar för byggnadsminnet.

– Vår vision är att vi tillsammans ska göra en upprustning av vallarna och vallgravarna så att vi får en större synlig vattenyta, säger Jackie.

– Vi hoppas att ytorna runt omkring ska kunna bli en framtida stadspark som framför allt kommer att nyttjas av de som bor i närheten, i de nya områdena Inre Hamnen och Södra Butängen, säger Linda.

Hur ställer sig Statens fastighetsverk till idén?

– Vi vill ju båda att byggnadsminnet ska vara mer tillgängligt för allmänheten, men det finns ju också en större risk för slitage då. Så det blir ju en fråga om finansiering av underhåll. Därför måste vi planera det tillsammans. Det vore roligt om det blev mer tillgängligt för det är något väldigt unikt, säger Jackie.

På senaste mötet med samhällsplaneringsnämnden godkändes planprogrammet, med ett tillägg om trafiklösningar och idrottshallar.

– Vi vill titta på hur kan man göra det här utan att det ska bli alltför mycket trafikstörningar och elände medan det görs. Vi vill gärna också ha lite fokus på idrottsarenor i området. Annars var vi helt eniga, säger Reidar Svedahl (L), ordförande i nämnden.

När även kommunfullmäktige har godkänt planprogrammet går arbetet vidare med att ta fram detaljplaner för området.

Södra Butängen

Det kommer kunna bo cirka 12 000 människor i området i cirka 6 000 lägenheter. Det kommer också att finnas nya skolor, förskolor, parker och andra samhällsfunktioner.

Det kommer att bli cirka 200 000-300 000 kvadratmeter verksamhetsyta, vilket innebär upp till 6 000 arbetsplatser. 

Bygget börjar år 2026 och beräknas vara klart cirka år 2050. Järnvägen ska vara klar år 2035.

I juni planeras fullmäktige ta beslut om planprogrammet, och även om ett avtal med Trafikverket om en upphöjd järnvägsstation.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!