Pendling till matvarorna
Norrköpings storhandelscentrum ligger numera i en linje som går snett genom stan från Hageby ut till Ingelsta. Det är exakt i riktníngen sydost till nordnordväst. Handelsblocket i city ligger något syd om mitten på den här handelsaxeln.
Holmström och Johanssons stora fina möbelpalats i två våningar vid Gamla Rådstugugatan. Många unga bosättare handlade sina första möbler här. Inspiration till heminredning fanns i rikt mått. Foto: Carl Werngren/Stadsmuseets samlingar
Foto:
Den här utvecklingen betyder att det inte finns någon närhandel alls av livsmedel för många människor. Pensionärer och människor med rörelsehinder drabbas av svårigheter i det daglig livet på grund av att det är långt till affärerna. Dagens situation är den som det varnades kraftigt för när externhandeln började ta fart. Allt annat än livsmedel har ju också dragits iväg från kundernas områden. I den första artikeln i min serie om handeln nämnde jag konsekvenserna för miljön av de långa bilresorna för att hämta hem mat och andra varor. När Hageby Centrum står klart finns där 110 butiker. Besökarna ökar från fyra till sex miljoner. City gör reklam för 140 butiker. På Ingelsta blir det uppåt 100 butiker. Nya attraktiva centra för kommunen och länet. Väldiga utbud av branscher och varor. Resultatet av detta blir dock ett ökat pendlande mellan alla centrumen. En orsak prisjägare emellan kan vara den här: Två paket juice i en del av stan för 25 kr, i en annan del 20 kr. Drösen av reklamblad styr. Av allt detta alstras mer trafik på genomfartsgatorna mellan södra och norra stadsdelarna. Stråken är de redan avgastyngda Hagebygatan - Albrektsvägen - Kungsgatan - Stockholmsvägen samt E 22 - Östra Promenaden - Hamnbroleden- Ståthögaleden. I del kända tjocka stråk. Dessa leder går i princip parallellt med den ovan nämnda storhandelsaxeln. Värst i Hageby
På Ingelsta skingras avgaserna på stora parkeringsytor mellan idel butiksfastigheter, inga bostäder i närheten. I Hageby åker bilströmmarna in på fyra parkeringsdäck, där bilar i tusental får plats. Till skillnad mot Ingelsta är HC omramat av bostadshus alldeles intill på tre sidor. Diskussioner om miljökonsekvenser - om de någonsin förekommit - måste varit mycket tystlåtna inför de jätteetableringar som pågår! Även luftmiljön i centrum försämras av det starkare "matracet" mellan de yttre stadsdelarna. Att åka och storhandla med spårvagn går inte, Arrelid! Flera möbelhus
I en tidigare artikel har jag nämnt att även annan handel än livsmedel försvunnit ur centrum. Det gäller också möbelbranschen. Ett elegant möbelhus låg i Centrickvarteret vid Gamla Rådstugugatan, nämligen Holmström & Johansson (HJ:s). Den firman grundades 1926. Snett emot på samma gata låg ännu äldre Chambert möbelfabrik och - butik. Där fanns design för finsmakare och Chambert var känt och uppmärksammat och märket är det än. Större möbelhandlare i dag finns utanför centrum. Inne i stan har i stället öppnats försäljning av begagnade möbler på flera ställen. Ett av dem efter HJ:s till och med. Nu är det olika hjälporganisationer som svarar för den handeln. Rörelsen är stor kring densamma.