"Östgötapendeln med avgång 08.35 Jönköping - Norrköping ställs in på grund av fordonsfel. Resenärerna hänvisas till buss".
Informationen som kom från Östgötatrafiken under måndagen var bara ett exempel på pendelstrulet under gårdagen. Ytterligare två tåg ställdes in innan klockan slog tolv och ett par avgick inte på utsatt tid.
- Vintertid uppstår det lättare förseningar beroende på att det fryser på och man blir stående på någon station lite längre. Det kan ta ett tag att stänga dörrarna eller liknande, säger Sylvia Rydström.
Issjok slår ut tåg
Kung Bores kalla hand gör helt enkelt att pendeln inte klarar av att hålla de tider som tabellerna utlovar.
- När det är en sån här vinter och det fryser på bildas det väldiga issjok på tågen. Och för att kunna köra måste man få bort den här isen. Och det tar ett antal timmar innan den tinat upp, säger Sylvia och fortsätter:
- Det kan dessutom vara issjok på flera hundra kilo som ligger på spåren. Och då är det klart att tågen går sönder när de kör på dem.
Inte alla samtidigt
Innan jul skrev Folkbladet om verkstaden som skulle få ordningen på pendeltågen. Men trots att man har tåg inne på service hela tiden har man inte hunnit ifatt tidtabellerna.
- De kan ju inte ta in alla tåg samtidigt. Under mellandagarna har vi tänkt att gå igenom alla äldre tåg. De är främst de som vi har problem med.
Sylvia lyfter också fram pendelns nya längre sträcka som en orsak till varför förseningarna har blivit så stora som de blivit. På vägen till Jönköping är det enkelspår där man kan få vänta på mötande tåg.
- Och händer någonting kan det ju bli väldiga förseningar då man får vänta ännu längre.
Hur kommer det se ut framöver?
- Det törs jag inte svara på. Det kommer gå ungefär ett tåg i timman och resten ersätts med buss som planerat.
När det är sån här vinter så får man räkna med lite förseningar, säger Sylvia.