Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Passagerarkrig väntar

NORRKÖPING
Norrköpings flygplats får 15 eller 16 avgångar till Köpenhamn varje dag i höst.
Detta sedan lilla flygbolaget Walt Air i Norrköping sticker ut hakan och utmanar stora Skyways på den här sträckan med över 100.000 passagerare i potten. Allt talar för att det blir trångt på Norrköpings flygplats i höst.
- Men jag tror att Skyways drar sig ur, när de får veta våra planer, sa Walt Airs konsult Göran Lindén vid presskonferensen på flygplatsen igår.

Glada miner hade både flygplatschefen Lars Samuelsson och Walt Airs VD Magnus Henriksson, när man igår presenterade företagets kommande satsning på Norrköping - Köpenhamn med start 27 oktober, samma dag som SAS lägger ned linjen.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Glada miner hade både flygplatschefen Lars Samuelsson och Walt Airs VD Magnus Henriksson, när man igår presenterade företagets kommande satsning på Norrköping - Köpenhamn med start 27 oktober, samma dag som SAS lägger ned linjen. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2002-06-01 00:00
Men icke så. Skyways marknadsansvarige Janne Bergling verkar inte bli särskilt rädd, när han får höra om Walt Airs nya planer:
- Så Göran Lindén tror att vi skulle dra oss ur planerna på Norrköping - Köpenhamn, bara för att Walt Air kommit in i bilden?
- De har ju inte ens tillgång till några flygplan än och än mindre är de i luften med dem.

<b>Ruckar inga planer</b>
- Nej, jag trodde att Göran Lindén, som ju jobbat inom Skyways en gång i tiden, kände oss bättre än så. Vi kommer givetvis att starta flygningar i Norrköping den 27 oktober med sex eller sju avgångar per dag och dessa planer ruckar vi inte på för Walt Airs satsning.
- Titta bara på flygbolaget Gothia som försökt starta flyglinjer, men inte ens kom upp i luften. Nu har jag svårt att kommentera Walt Airs chanser, så länge de inte ens har några plan att tillgå, men jag hörde att de ska flyga med två nya ERJ och eftersom vi har fyra såna plan vet jag vad de kostar att flyga.
- Och våra plan är ett par år gamla och ett antal miljoner dollar billigare, så jag tror inte det blir lätt för Walt Air att få lönsamhet i sin satsning.

<B>? Men kanske inte för er heller, med den konkurrens det verkar bli?</B>
- Det stämmer att varken vi eller Walt Air kommer att nå lönsamhet, så länge vi både finns kvar på linjen Norrköping-Köpenhamn.
- Resultatet blir att ett av bolagen, eller kanske båda, drar sig ur verksamheten och att ett tredje bolag kommer in i bilden, så det kan bli mycket strulighet för passagerarna från Norrköping till Köpenhamn framöver, misstänker Janne Bergling.
- Men vi kör vår planering som vi bestämt på Köpenhamn, från Karlstad, Örebro, Linköping och Växjö samt i höst även från Västerås, Jönköping och Norrköping.
Angående Walt Airs planering, som man berättade om ingår startar företaget med hela nio avgångar per dag till Köpenhamn från Norrköping i höst, samma dag som SAS lägger ned den här linjen och oavsett om Skyways tar upp samma tråd eller inte.

<b>Inga hinder</b>
- Ja, vi ser inga hinder längre, utan vi kommer att köra igång den här linjen, säger Walt Airs konsult Göran Lindén bestämt.
- Vi har fått goda signaler från Norrköpings flygplats, Norrköpings kommun och näringslivet i Norrköping med omnejd, så allt ser mycket bra ut, menar Göran Lindén.
Det är ingen liten satsning som Walt Air står inför:
? Två nya flygplan, á 19 miljoner dollar styck, som tar 48 passagerare, köps in.
? Nyanställning av 16 piloter och 16 flygvärdinnor.
? Sex nya i den tekniska personalen via företaget Bromma AM i Norrköping.
? Fyra nya i den administrativa personalen.
Den här satsningen skapar alltså över 40 nya jobb i Norrköping till de sex som redan är anställda hos Walt Air.
- Ja, det är en mycket stor satsning, men angående flygplanen vill jag förtydliga att de köps inte in av Walt Air, utan av ett finanskonsortium från USA som hyr ut planen till Walt Air, förklarar Göran Lindén.
- Men att det handlar om en storsatsning visar väl det faktum att den operativa kostnaden för linjen blir över 2,6 miljoner kronor per vecka.

<b>Även charter</b>
- Ett faktum är att vi får flygtid över för ett av planen och där ser vi på möjligheterna att starta trafik till destinationer som Nice, Paris, London, Wien, Amsterdam, Barcelona och i veckosluten charter till exempelvis Malaga, Mallorca, Rom och Ibiza.
Walt Airs VD, flygkapten Magnus Henriksson, 26, är givetvis mycket optimistisk:
- Nu siktar vi på Köpenhamn och jag anser att vi får de resurser som krävs för en sån här satsning. Dessutom planerar vi att skaffa större plan till Arlanda, från dagens 9 till 19 passagerare.
Flygplatschefen Lars Samuelsson är glad åt Walt Airs satsning:
- Visserligen välkomnar jag även Skyways, men att ett lokalt förankrat bolag som Walt Air satsar så här ser jag som extra positivt.
- Lokala egna bolag är inte lika otrogna och byter flyglinjer lika lätt, som ett stort bolag. Dessutom får vi även ta hand om servicen av planen här i Norrköping, vilket också känns mycket bra.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om