Park - inte bussar
Föreningen Värna om vår stad tycks vara på väg att aktivera sig igen. Liksom förra gången är det då Kristinaskolans gård, som det handlar om. - Vi vill inte ha en massa bussar här. Vi vill att det ska bli park i stället, säger Sonja Nichols, aktiv i föreningen.
Här ska inga bussar in, för här ska vara park. Hävdar Sonja Nichols och de andra i föreningen Värna om vår stad. FOTO: OLA AXMAN
Foto:
Den här gången har kommunens planenhet kommit fram till, att man inte behöver offra fler än tre av träden på Kristinaskolans gård - i samtliga fall lindar, som ju heller inte är direkt sällsynta i Norrköping. Den blivande omstigningsplatsen för kollektivtrafiken ska dock sträcka sig hela 16 meter in på vad som idag är skolgård.
Inte vackert
Särskilt vacker är den ju inte ens i dag, i så hög grad som den präglas av alla bilarna som står parkerade där. Vad Värna om vår stad vill är, att skolgården tvärtom ska utvecklas till en park.
- Som då blir en värdig avslutning på Drottninggatan, säger Sonja Nichols.
Hon har själv sin arbetsplats just på Kristinaskolan, där hon undervisar i framför allt fiol på Kommunala Musikskolan. För henne är det nya förslaget i stort sett lika tokigt som de föregående.
- Det är inte antalet träd som det handlar om, inte om det är 3 eller 16 träd som ska bort. Utan det handlar om att göra den här platsen till en grön oas, i stället för att dra in bussar här.
Alternativ?
Argumenten att ingreppen krävs för att man ska få en rejäl knutpunkt för kollektivtrafiken, en plats där man kan byta från den ena linjen till andra, viftar hon bort. Liksom att kommunen kommit fram till, att det inte finns något alternativ till Söder Tull, och därmed Kristinaskolans gård.
- Fantasilöst, säger hon. Men här har ju kommunen i minst tio års tid dragit hit den ena linjen efter det andra. Det är klart att utrymmet blir för litet då. Det borde inte vara fler bussar här än det finns plats för. Vi tror att man kan sprida ut knutpunkterna lite mer.
Men hur skulle det då kunna gå till? - undrar vi.
Sonja Nichols svarar då, att man kan väl till exempel använda utrymmena vid Centralbadet. Folk som kommer med bussen från Söderköping skulle kunna byta till någon stadslinje där.
Ringlinje
Men det blir ju i så fall bara till en viss linje, som går just där. Sedan måste man antagligen byta igen - invänder vi.
- Då får man se till att det blir en ringlinje, svarar Sonja Nichols.
Men hon tillägger sedan, att det här har nog föreningen inte helt tänkt igenom; idéerna som man har är väl lite "skissartade".
- Vad vi vill, det är att rädda Kristinaskolans gård och få till en park där. Sedan får någon med mer kompetens lösa kollektivtrafikens problem.
Föreningen Värna om din stad har, uppger Sonja Nichols, ca hundra medlemmar. De senaste turerna när det gäller Söder Tull har dock behandlats enbart i styrelsen.
Där har man alltså sin ståndpunkt klar, däremot inga planer på konkreta aktioner. Men kanske, säger Sonja Nichols, borde man passa på under utställningstiden och göra en namninsamling då.
Stor majoritet
Samtidigt verkar hon anse, att det nog i realiteten inte är mycket att göra åt det här nya förslaget.
- Det verkar ju finnas en rätt så stor majoritet i kommunfullmäktige. Och eftersom det är såpass modifierat jämfört med det föregående förslaget lär det väl heller inte bli så himlaskriande protester den här gången. Det blir svårare att få folk att sluta upp, konstaterar hon nyktert.
- Men jag tror också, att om man genomför den här utbyggnaden så stannar det kanske inte vid den. Utan då kommer man kanske att upptäcka om några år, att platsen är för liten ändå.