Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Så säger män på bussen om den omtalade pappakampanjen

Östgötatrafikens kampanj "Varje pappa räknas" har väckt många känslor och fått stort genomslag. "En del menar att vi gjort oss lustiga på männens bekostnad", säger Anna Runesson på Östgötatrafiken.

Thomas Klasson åker alltid buss och är nöjd med Östgötatrafiken.

Thomas Klasson åker alltid buss och är nöjd med Östgötatrafiken.

Foto: Sarah Olsson

Norrköping2024-06-23 17:00

– Vi har fått förtydliga att det är en del av en större kampanj och att platserna inte är exklusiva för pappor – alla får sitta där, säger Anna Runesson, kommunikationschef på Östgötatrafiken.

Varje pappa räknas syftar till att få medelålders män att åka mer kollektivt bland annat genom specifika pappaplatser. Även om dess resultat ännu inte kan mätas betraktar Anna Runesson kampanjen som lyckad hittills. Hon menar att kollektivtrafik alltid är ett ämne som engagerar och Östgötatrafiken har tagit emot reaktioner på reklamen av många olika slag.

– Många tycker det är bra att vi lyfter skillnaderna, varför medelålders män väljer bil mer än kvinnor även i de fall man har lika stor tillgång till bil. Andra undrar varför pappor ska ha egna platser, vilket vi fått förklara.

undefined
Anna Runesson, Östgötatrafiken

– En del menar att vi gjort oss lustiga på männens bekostnad men jag hoppas de flesta förstår att kampanjen är gjord med glimten i ögat, och att det förstås inte är för att klanka ner på någon eller ge pappor extra privilegier i kollektivtrafiken, säger Anna Runesson.

Folkbladet hoppade på bussen för att prata med män i kampanjens målgrupp och hur de ställer sig i valet mellan kollektivtrafik och bil. 

Varför tror du att många män väljer bilen framför kollektivtrafik?

– Man blir bekväm, säger Daniel Canales.

undefined
Daniel Canales använder mest kollektivtrafiken under vinterhalvåret och tror att bättre hållplatser skulle locka fler att åka.

– Spontant tänker jag att det är vanligare att mannen har körkort hemma, men jag tycker inte det är så stor skillnad, jag tycker det är många män som åker, säger Sebastian Tuisku.

Varken Daniel Canales eller Sebastian Tuisku har nåtts av kampanjen men är flitiga bussåkare även om Daniel cyklar mycket under sommarhalvåret.

undefined
"Jag tycker det är många män som åker", säger Sebastian Tuisku.

Thomas Klasson har sett litegrann av kampanjen. Han kan inte förklara varför män är sämre på kollektivt åkande än kvinnor och tycker att bussarna i Östgötatrafiken funkar bra.

– När de sätter på air condition, ibland glömmer de det och då blir det lite varmt, säger Thomas Klasson.

Hur tror du att vi ska få fler män att välja bussen framför bilen?

– Ja du, säg det. Kanske tätare trafik på dem, säger Thomas Klasson.

– Jag skulle uppskatta bättre hållplatser. När det gäller vintern och man ska stå och vänta några minuter vill man inte stå och frysa, då kan jag förstå att män använder bilar, säger Daniel Canales.

Enligt Anna Runesson har kampanjen, som nu pågått i några veckor, uppmärksammats av såväl branschkollegor som riksmedia.

undefined
Östgötatrafikens kampanj "Varje pappa räknas" har rört upp känslor av många slag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!