På Victoriaskolan står varje enskild elev i centrum

- När det blev stökigt i klassrummet, så hände det att jag blev arg och gick därifrån. Här är det lugnare. Nu har jag en egen lärare som hjälper mig hela tiden.
Det berättar Anton Dominder. Han har bytt skola och börjat i Victoriaskolans resursgrupp för elever med en diagnos inom autismspektrumet.

Varje elev har inrett sin egen skolplats efter önskemål. I Christopher Harlings hörna är det fotbollsstjärnan David Beckham som gäller. Foto: Anita Kjellberg

Varje elev har inrett sin egen skolplats efter önskemål. I Christopher Harlings hörna är det fotbollsstjärnan David Beckham som gäller. Foto: Anita Kjellberg

Foto:

Norrköping2006-11-08 06:00
Gruppen består i dag av sju elever från årskurs 6 till 9. Personalen är pedagoger med olika behörighet. Det centrala i undervisningen är fokus på varje enskild elev. Det innebär att varje elev har ett eget individuellt schema som talar om vad som ska göras, hur långt ett arbetspass är och vad som kommer sedan. Eleven har också ofta tillgång till en egen lärare som sitter med under arbetet.
Pedagogen Maria Sundberg berättar att en del elever med den här typen av funktionshinder, kan ha svårt att förstå och tolka muntlig information.
- Därför kompletterar vi undervisningen med skriftlig information. Det är också viktigt att vara flexibel i sättet att tänka kring elevernas lärande, eftersom varje enskild elev lär sig på olika sätt.

Socialt lärande
En viktig kunskap som förmedlas av personalen är hur det sociala samspelet fungerar människor emellan och hur man tolkar de sociala koder som finns i vardagslivet. Gruppen har socialt lärande inlagt på schemat. I ämnet ingår ibland övningar ute i samhället, som att gå till affären för att ta reda på vad olika saker kostar.
- En del elever tvingas att använda mycket av sin energi för att förstå hur människor fungerar i sin omgivning. Därför finns det inte mycket plats över till skolarbete. Vi försöker därför hjälpa dem att hitta strategier så de klarar av det sociala samspelet säger Eva-Britt Hammarlund Andersson, pedagog. Hon förklarar:
- Det kan till exempel handla om att få insikt i hur andra uppfattar mig som person, utifrån vad jag gör och säger. Men det kan också handla om hygien, om hur ofta man behöver duscha, tvätta håret och byta kläder. Helt enkelt det vi behöver kunna för att vara delaktiga i det sociala livet med våra medmänniskor.
Eva-Britt Hammarlund Andersson berättar att det finns människor inom autismspektrumet som har svårt att automatisera aktiviteter. Det betyder att de aktivt måste tänka på vad de ska göra och detta kan få stora sociala konsekvenser. Om man måste tänka på att tugga bullen vid en gemensam fikastund blir det omöjligt att föra ett samtal med omgivningen.

Syns inte utanpå
Svårigheten med den här typen av funktionshinder är att det inte syns utanpå, konstaterar Eva-Britt Hammarlund Andersson. För det som skiljer Anton från andra killar i hans ålder är hans annorlunda sätt att tänka.
Anton trivs i sin grupp men tycker att det har varit svårt att få kompisar och han saknar sina vänner från Rejmyre.
- Vi brukar prata om hur man gör för att lära känna nya människor, som att man kan berätta om vilka intressen man har, säger Maria Sundberg.

Vad är kunskap?
Anton gillar sin dator och att spela dataspel. Framtiden funderar han ännu inte över. Just nu trivs han i sin grupp på Victoriaskolan.
Hans lärare Eva-Britt Hammarlund Andersson och Maria Sundberg ifrågasätter den skola som finns i dag och som enligt politikerna ska vara en skola för alla.
- Jag tror att man måste tänka på ett annat sätt om alla elever ska kunna fungera i skolan. Man måste slopa rättvisetänkandet och inse att alla elever har olika förutsättningar. Alla behöver inte göra samma sak vid samma tillfälle, säger Eva-Britt Hammarlund Andersson.
Maria Sundberg ifrågasätter också det fokus som i dag finns på kunskapsskolan.
- Det heter att skolan ska förmedla kunskap. Men vad är det för sorts kunskap som vi pratar om? Jag anser att det sociala lärandet ska ha större utrymme i läroplanen.
Vad är autism?
Autism är ett funktionshinder. Hur handikappande det är beror dels på graden av funktionshinder hos individen och dels på omgivningen. Symptomen på autism innefattar:
- en begränsning av förmågan till ömsesidigt samspel med andra människor
- en begränsning av språklig och icke-språklig kommunikation
- en begränsning av beteenderepertoaren och förmågan till fantasi
Autism är ett biologiskt orsakat funktionshinder. Man känner inte till en orsak till alla fall av autism. Däremot vet man att till exempel infektioner under graviditeten kan orsaka autism hos barnet, likaså kromosomskadade Fragil X hos pojkar och den ärtliga sjukdomen Tuberös skleros. Genetiken och därmed ärftligheten spelar en stor roll när det gäller autism.

Källa:Författaren Gunilla Gerland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om