Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

På söndag stannar tågen

NORRKÖPING
På söndag stannar tågen i Kimstad igen - något som inte hänt sedan stationen lades ner 1970.
- Men det är bara tillfälligt på söndag och det blir tre pendeltåg som kommer att stanna och det hela ingår i vår strävan att få pendeltågen mellan Norrköping och Linköping att börja stanna dagligen i Kimstad igen, säger Per Andersson från Kimstad Hembygdsförening och Pendeltågsgruppen.

– Vi har bra tågförbindelser i Kimstad, men tyvärr går alla tåg förbi utan att stanna. Något vi hoppas kunna ändra på, fastslår Per Andersson och Bertil Ring, ordförande respektive medlem i Kimstad Hembygdsförening.
FOTO: ANITA KJELLBERG

– Vi har bra tågförbindelser i Kimstad, men tyvärr går alla tåg förbi utan att stanna. Något vi hoppas kunna ändra på, fastslår Per Andersson och Bertil Ring, ordförande respektive medlem i Kimstad Hembygdsförening. FOTO: ANITA KJELLBERG

Foto:

Norrköping2001-08-18 00:00
Tidigt igår morse byggdes en provisorisk perrong upp vid Kimstads gamla järnvägsstation av personal från Banverket och Kimstads mekaniska verkstad, inför tågjippot på söndag.
I ett av tågen, det från Linköping, kommer landshövding Björn Eriksson att åka med som passagerare. Dessutom kommer ett tåg från Norrköping och ett från - Finspång.
- Även Finspångs kommun har visat intresse att få persontrafik igen med pendeltåg och därför är de med i aktionen på söndag, förklarar Per Andersson.
Och enligt Lars Wallin (s), ordförande i Östgötatrafiken, är pendeltågsfrågan ett av de intressantaste projekten i Östergötland för tillfället.

<b>Miljonprojekt</b>
Enligt beräkningar som Pendeltågsgruppen gjort skulle en ny station i Kimstad kosta cirka 10-12 miljoner kronor, men samtidigt blir busstrafiken drygt två miljoner billigare per år.
- Färre bussar och färre bilar i pendlingstrafiken innebär också en bättre miljö med mindre koldioxidutsläpp via utökad pendeltågstrafik, poängterar Curt Andersson i Pendeltågsgruppen.

<b>Attraktivare boende</b>
- Dessutom blir Kimstad med omnejd mer attraktivt som bostadsort. I Linköping finns inte en villatomt att tillgå, men det har vi många i Kimstad.
Nämnas kan att lokförarna och SJ ställer upp på söndag helt ideellt och utan kostnad för Pendeltågsgruppen.

<b>Finspång utreder</b>
Projektet har redan avancerat ganska långt. Finspångs kommunfullmäktige har beslutat att göra en utredning om eventuell pendeltågstrafik mellan Finspång, Kimstad och vidare mot Linköping.
Skärblacka kommundelsnämnd har skrivit en motion att man vill att Norrköpings kommun snarast utreder frågan om byggandet av en pendeltågsstation i Kimstad.

<b>Stopp i Skärblacka?</b>
- Ett ytterligare steg i utvecklingen av den här regionen är att även Norsholm får ett nytt stationsläge för pendeltågstrafik, tillägger Sören Månsson, ordförande i kommundelsnämnden.
Och Lennart Henriksson (m) som sitter i Skärblacka kommundelsnämnd har ytterligare en förhoppning:
- Om persontågstrafiken från Finspång kommer igång igen, ser jag det som en naturlig utveckling att man öppnar även Skärblackas gamla järnvägsstation, men det är förstås en vision längre fram i tiden.
- Tills dess är det meningen att Skärblackaborna dels ska få matarbussar till pendeltågen i Kimstad samt ytterligare några bussar till Norrköping, för att inte försämra Skärblackas förbindelser.

<b>Tre tåg</b>
Men på söndag är det Kimstad som gäller, med tre pendeltåg som bromsar in vid gamla järnvägsstationen.
- Vi hoppas att den här aktiviteten samlar uppå 500 människor, inklusive tågpassagerarna och alla intresserade som bor i Kimstad med omnejd, säger Mikael Saksi, också ingående i Pendeltågsgruppen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om