På jakt efter det nya båtlivet

ÄLVSJÖ
Publiken på en båtmässa är inte särskilt ungdomlig. Det är säljarna som är unga möjligtvis.
Men så är det även på somrarna: båtfolket är 55+.
- Om ungdomarna bara kunde acceptera att ha det lite obekvämt, suckar en försäljare från Hallberg Rassy när vi besöker den numera årliga höstbåtmässan i Stockholm.
Här passar du bäst om du har miljoner på fickan, men du kan komma hem med en enkrona.

Storbro 475 finner köpare över hela världen, men de flesta finns trots allt i Skandinavien. För dryga sju miljoner får du en båt med dubbla duschrum och två gästrum. Och fin utsikt från flybridge – styrplatsen på taket.
FOTO: JANNE FORSBY

Storbro 475 finner köpare över hela världen, men de flesta finns trots allt i Skandinavien. För dryga sju miljoner får du en båt med dubbla duschrum och två gästrum. Och fin utsikt från flybridge – styrplatsen på taket. FOTO: JANNE FORSBY

Foto:

Norrköping2002-11-08 00:00
Kanske är det så som Göran Löwbeer från Hallberg Rassy säger: vi är för bekväma, det är ingen som sover med benen stickande ut ur kappen längre. Därför köper inte yngre familjer segelbåt och medelåldern på besättningarna i skärgårdarna bara stiger.
Men Hallberg Rassy säljer heller inte något obekvämt nuförtiden. Bara synnerligen komfortabla båtar för miljoner. På mässan visade de den nya 40 fotaren. Vi frågade inte om priset, varför skulle vi göra det?
Båten är nominerad till Mässans båt ("Boat of the Show") och försäljaren nästan krävde av jurymedlemmen Torbjörn Nilsson att få bli det: De fick ju inte priset förra gången.
Men bara lyxig inredning garanterar inte några priser, förklarade Nilsson för oss tjuvlyssnare, det finns en massa andra kriterier att ta hänsyn till. Som "design, originalitet, användningsområde, pris/prestanda och miljöhänsyn" för att citera protokollet.
Vem som vann vet vi i kväll.

<b>"Bortskämda"</b>
Men tillbaka till det här om 55+. Varför seglar inte unga människor?
Göran Löwbeer, HR-säljare, tror att det kan bero på att det finns så mycket annat att göra. Men också att det är svårt att hitta en båt som duger.
- De är bortskämnda med föräldrarnas stora fina båt. När de ska titta på något mindre och billigare duger inte det. Allt de tittar på blir för dåligt.
Inte förvånande kanske för att komma från en säljare av lyxbåtar. Inget annat duger.
Men det finns faktiskt de som tycker att små båtar duger. I grannbåten sitter Arne Olson från Svenska folkbåtsförbundet i en nybyggd dansk Folkbåt.

<b>Klassiker säljer än</b>
Folkbåten har funnits sedan 1942, är en av seglarvärldens mest beprövade båtar. Så sent som på mässan i Hamburg nyligen såldes fem nya plastfolkbåtar. Pris ca 350 000 kronor för 7,5 m båt. 1942 kostade den 3000 kronor, vilket också var en årslön ungefär. Så egentligen har inte båten blivit dyrare.
- Det finns många båtintresserade yngre människor idag. De köper gärna en äldre båt och engagerar sig i renoveringsarbetet, säger Arne Olson.
- Och så finns det många som byter ner sig - man vill fortsätta seglarlivet utan att ha en stor båt att ta hand om. Då är en folkbåt perfekt för kortare seglatser, säger Arne Olson.
Eller kanske en Campus 650, segelbåt för mindre än 100 000, lite mer om du vill ha trailer till. Det är inte någon ny modell, men intresset för det rörliga båtlivet som kan ta sig in på grunt vatten stiger, -får vi höra.
Eller ännu mindre: 1-kronan, lillasyster till 2-kronan, som är Sveriges mest sålda nya segelbåt under de senaste fem åren. 1-kronan finns än så länge bara i prototyp, men börjar snart tillverkas i Finland och levereras till sommaren.
- En allsidig båt: segeljolle, motorbåt eller släpjolle. Den blir vad du gör den till, säger Johan Schröder, säljare.
Priset hamnar troligen kring 25 000 kr.

<b>INte för alla</b>
Annars är det mest stora båtar vi hittar på Scandinavian Sailboat och Motorboat Show. Namnen avslöjar något: det här är inte Allt för sjön, med båtar och prylar för alla. Den här mässan är främst till för de som ska köpa stort, fint och dyrt. Sådant som inte serieproduceras, utan måste beställas nu för att vara klart till sommaren.
Det kan vara motoryachten Storebro 475. Det är hög tid att säga till om du villa ha den till sommaren. Drygt sju miljoner, men då har du också två duschrum till ägarsalongen längst fram i båten. Det är en så vackert inredd båt att vi nästan inte vågar röra oss i den. Men det är en härlig utsikt över hela mässan från flybridge.

<b>Engelsmän köper</b>
De som har råd kommer ofta från England. Flera båtsäljare talar om hur stort intresset är därifrån, pundet är starkt och engelsmännen optimister, "till skillnad från tyskarna", säger någon. Undrar om man törs skiva det?
Duncan och Roslyn McMillan från Surrey söder om London har precis slagit till på en Maxi 1200, 12 m motorseglare från Pelle Pettersson.
- Vi tyckte att det var en så trevlig och ljus båt och så fick så underbar fin service från företaget, säger Roslyn.
-Svenska båtar är bra och just nu förhållandevis billiga jämfört med engelska, säger Duncan.
Mindre motorbåtar och kajaker, båtliv för oss andra, lyser med sin frånvaro. Åk inte till Älvsjö om det är sådant ni söker. På mässan hittar man lite kläder, lite böcker, lite smarta grejor, lite segel och lite navigationsutrustning, lite chartersegling etc etc. Och mycket stort.
Detta är inte Allt för sjön. Man gör inga fynd, man bör veta vad man är ute efter, annars är besöket i Älvsjö denna gång mindre intressant.
Men man kan ju passa på att slinka in på någon av de mässor som pågår samtidigt och som handlar om ur, resor och mat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om