Drivmedelspriserna är ett hett debattämne överallt just nu. Jämfört med i februari förra året har literpriset på diesel nu gått upp med nästan tio kronor. Det här påverkar alla i samhället menar Mathias Lidén som är vd för Alltransport som har sitt huvudkontor i Norrköping.
– Det märker jag som privatperson. Men framför allt märker jag det som representant för en bransch som drabbas extra hårt. Vi som bolag ligger relativt bra till i förhållande till många andra i vår bransch där man inte alls kunnat reglera priser. Vi har en tät dialog med våra kunder. Men för många åkeri- och maskinägare är situationen ohållbar. Jag ser att en del funderar på att avveckla verksamheten för att man inte klarar de ökade kostnaderna, säger han.
Dieselskatten utgörs av tre olika skatter: koldioxidskatt, energiskatt och moms. Fredagen 11 mars kostade dieseln 24,72 kronor litern. 39 procent, eller 9,75 kronor, av priset utgjordes av skatter.
– För mig är det tydligt att regeringen och politikerna måste göra något nu. De höga drivmedelspriserna kommer att drabba konsumenten i slutänden. Vår bransch måste ta ut våra ökade kostnader någonstans. Och då blir det konsumenterna som drabbas i slutänden. Att sänka eller ta bort dieselskatten skulle hjälpa mycket, säger han.
Men skatten är också tänkt som ett sätt att motivera för att ställa om till andra, mer klimatvänliga, drivmedel. Förstår du inte att politiken vill göra det?
– Jag är absolut för att vi ska ställa om och det har vi jobbat med länge. Men i dag är klimatvänligare drivmedel som HVO 100 dyrare än diesel. Många väljer att tanka diesel istället. För oss betyder också de höga drivmedelspriserna att vi samtidigt blir tvungna att använda pengarna till att tanka istället för fortsatta klimatsatsningar, det bromsar utvecklingen.
Vet du hur mycket era kostnader har ökat?
– Vi har 450 fordon. Från små distributionsbilar, maskiner till tunga transporter. På en och en halv vecka har det blivit en halv miljon kronor dyrare att fylla upp våra fordon med drivmedel, säger han.
Enligt Mathias Lidén kommer de höga drivmedelspriserna att påverka det svenska samhället på kort sikt. Men han ser också att det finns risker på lång sikt. Han förklarar:
– Som jag beskrev det finns det åkeri- och maskinägare som får problem akut. Men på lång sikt handlar det också om samhällets utveckling. För att den ska fungera krävs en fungerande transportsektor. Allt i samhället är beroende av att transporterna fungerar. Det är mat till butikerna, där mediciner till apoteken, det är byggande av vägar och infrastruktur. Det är allt. Om inte vi kan ta betalt så kommer det att bli stora störningar i samhället, säger han.
Hur då?
– Jag tänker framför allt på offentliga upphandlingar. Hur ska jag veta vilket anbud jag ska lägga när priserna kan sticka iväg som de gör? Det måste kunna gå att ha klausuler där det går att reglera priser månadsvis. Annars kommer många transportörer inte våga lägga anbud, säger han.
Är du optimist eller pessimist?
– Jag är alltid optimist. Men jag ser att politiken har glömt bort en hel bransch. Det är på tiden att man ser vad vi gör och lyssnar på vad vi säger. Vi kommer att behöva ta betalt för prisökningarna och det kommer att drabba konsumenterna. Och frågan är hur stort tålamodet är där? Jag hoppas att det inte ska gå så långt och att politiken agerar, säger Mathias Lidén.
Fotnot: Under måndagseftermiddagen beslutade regeringen att sänka skatten på drivmedel. Skattesänkningen innebär 1,30 kronor lägre pris per liter vid pump. Det ska gälla från 1 juni till 31 oktober. Det är utöver den skattesänkning på 50 öre som redan är beslutad och ska gälla från maj.