Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

P-förbud på gatorna

På måndag är det slut med att parkera längs med gatorna i Inre hamnen. Det är arbetet med att dra ledningar för vatten, avlopp och fjärrvärme som nu påbörjas inför kommande bostadsbyggande.

I maj ska arbetet med Kanonparken påbörjas, ett område som ska binda ihop Inre hamnen med staden i övrigt.

I maj ska arbetet med Kanonparken påbörjas, ett område som ska binda ihop Inre hamnen med staden i övrigt.

Foto: Illustration: Norrköpings kommun

NORRKÖPING2019-03-30 07:00

Folkbladet har beskrivit planerna angående det stora projektet Inre hamnen i några år men nu närmar sig starten av etapp 1 på allvar. På måndag (1 april) upphör möjligheten att parkera längs med gatorna i området – istället hänvisas bilisterna till den parkering som ligger i området mellan Stadiums huvudkontor och Café Saltis med infart från Varvsgatan.

– Den parkeringen har funnits ett halvår men används väldigt lite så det finns egentligen en väldigt stor oanvänd resurs där, säger Fredrik Wallin, projektledare för Inre hamnen.

Orsaken till att P-förbudet på gatorna införs nu på måndag är att de förberedande arbetena för Inre hamnen-projektet nu drar igång med dragning av ledningar för vatten, avlopp, dagvatten, fjärrvärme samt el och fiber. Även markrening av gatumark samt av det tidigare gasverket påbörjas och så ska gatorna byggas ut som en förberedelse för bostadsbyggandet som senare ska igång.

– Man kommer heller inte att kunna ha en gratis gatuparkering när det här området byggs ut, på sikt kommer det här ju att vara en del av innerstaden så vi behöver jobba med att styra parkeringarna på ett annat sätt, förklarar Fredrik Wallin.

Men även påbörjandet av etapp 1 står för dörren – närmare bestämt i maj – det handlar då om anläggandet av Kanonparken (med syftet att binda ihop Inre hamnen med den övriga staden genom promenadstråk men också att skapa en ”grön plats för vistelse, rekreation och aktivitet” som kommunen uttrycker det). Dessutom ska man skapa en passage över Packhusgatan, bredda gång- och cykelbanorna längs med Packhusgatan och öka säkerheten för cyklister och gående som passerar gatan.

– Vissa ledningsarbeten har redan börjat men framförallt handlar det alltså om anläggandet av Kanonparken mellan det gamla magasinet och Hamnbron, säger Fredrik Wallin.

Det här kommer att påverka framkomligheten på Packhusgatan eftersom arbetena pågår nära Hamnbron.

– Tidvis när vi bygger om kommer det att bli trafikstörningar men vi tar inte bort några körfält. Avsikten är att utforma miljön så att man känner att stadsdelen hänger ihop med staden, förklarar Fredrik Wallin.

– Det ingen lätt uppgift eftersom det fortfarande är väldigt mycket trafik som passerar här men vi gör vad vi kan. Sedan jobbar vi på lång sikt för att avlasta Hamnbron med en ny förbindelse längre österut.

Förhoppningen är att arbetet med Kanonparken ska vara klart till i höst eftersom man vill minimera trafikpåverkan i möjligaste mån.

Inre hamnen

Inre hamnen är ett av Norrköpings största stads­utvecklingsprojekt någonsin.

Byggstarten för etapp 1 beräknas till januari 2019 och hela området ska stå klart 2028.

Hamnen ska förvandlas från ett område med småindustrier och hamnverksamhet till en stadsdel med bostäder, service- och arbetsplatser, restauranger och kanaler.

Den första utbyggnadsetappen av tre avgränsas av Saltängsgatan i norr och Motala ström i söder.

Källa: Norrköpings kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om