Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Översvämningar hot mot stationen och Butängen

Med nu förväntad global höjning av havsnivån klarar sig marken runt resecentrum i varje fall till år 2100. Men 2150 kommer, om inget görs, det nuvarande stationsområdet troligen att vara översvämmat – liksom stora delar av Butängen.

NORRKÖPING2014-07-28 08:57

Detta konstateras i en uppdatering av klimatriskernas troliga följder för Norrköping, som Trafikverket tagit fram. Inriktningen är på resecentrum och det nya Butängen.

Frågan om skyddsnivåer och förslag till åtgärder får däremot bli en senare fråga. Men här avtecknar sig ju avsevärda problem, som det vore katastrofalt att negligera.

Avsikten kan ju nu knappast vara att kasta yxan i sjön och avstå från nya resecentrum och nya Butängen. Men som ett minimum lär det bli nödvändigt att fylla ut och höja marken några meter, innan man alls kan börja bygga. Det är helt nya problem, som man nu måste börja handskas med.

För resecentrums del blir detta väl till avgörande argument för, att spårområdet– som kommunen vill – måste höjas upp i luften.

Fram till år 2150 beräknas medelvattenståndet här öka med 1,46 meter. Lägger man till detta den s k hundraårsrisken för extremt höga flöden hamnar man i vissa situationer hela 3,18 meter över dagens medelvattenstånd.

Kommunen har redan i tillägg till översiktsplanen angett, att nybyggnation ska ha en lägsta grundläggningsnivå 2,5 meter över dagens medelvattenstånd i områden, som riskerar att översvämmas framöver.

I Trafikverkets rapport slås fast, att man alltid måste gardera sig med säkerhetsmarginaler. Särskilt för bebyggelse och infrastruktur med planerad livstid bortom år 2100 är sådan flexibilitet av nöden.

Det finns en promemoria från år 2009 om framtida översvämningsrisker i Norrköping, men där sträcker sig bedömningarna "bara" fram till år 2100. Här krävs nu längre tidsperspektiv, i varje fall fram till 2150.

Dels förväntas ju den globala uppvärmningen med åtföljande höjning av havsnivån fortsätta öka minst lika starkt under 2100-talet.

Och dels lär ju Ostlänken inte börja befaras förrän kring år 2030, och sedan ha i varje fall hundra års livslängd. Det handlar här om långsiktig planering, bortom alla nu levandes tidshorisont.

I rapporten påpekas vidare, att en stor del av Norrköpings infrastruktur kommer att påverkas redan vid betydligt lägre havsnivå än den som kan förväntas år 2150.

Dessa högre nivåer kommer också då och då att kombineras med höga flöden i Motala ström. Risken för översvämningar blir då synnerligen akut.

En ny analys av framtida översvämningsrisker för resecentrum och Butängen vid extrem nederbörd är på väg att tas fram.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!