Övergiven av flygbolaget ? nu tvingas han avskeda personal
NORRKÖPINGI tolv år har Gabi Hakim servat flygpassagerarna på Kungsängen.Men när Skyways tog över verksamheten från SAS dög inte hans tjänster längre.Nu tvingas restaurangägaren att låta två anställda gå efter att Skyways anlitat en annan cateringfirma.- Jag är mycket besviken. De har agerat amatörmässigt, säger Gabi.
Gabi Hakim tvingas att varsla två anställda efter att Skyways valt att anlita en annan cateringfirma än flygrestaurangen. De har agerat amatörmässigt, säger Gabi. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
- Jag fick ett fax i fredags att mina tjänster inte längre är önskvärda. Vi har inte ens förhandlat om några priser, suckar ägaren Gabi Hakim.
Bakom honom börjar hans restaurangpersonal att stänga för dagen, klockan har knappt hunnit att slå 15:00.
- Jag väntar fortfarande på en anledning från Skyways, de ändrar sig hela tiden, säger Gabi.
Skyways har valt att lägga all catering på en entreprenad med den enkla anledningen att det sparar pengar.
- Det är dåliga tider och kan vi få all catering till fasta priser och dessutom pressa ned dem en aning gör vi naturligtvis det, motiverar Jan Palmér, Skyways koncernchef till Folkbladet.
En kaxig inställning anser Hakim som tvingas att se om sina öppettider. Tidigare slog han upp portarna till restaurangen 5:30 och räknade kassan 18:00. Med en ny konkurrerande cateringfirma förlorar Gabi alldeles för mycket pengar på en liknande arbetsdag.
Skyways erbjuder i dag sina kunder "fakirflygningar", redan klockan 5:15 på morgonen.
- Det lönar sig inte att sälja två koppar kaffe på morgonen. Nu öppnar vi 8:00 och stänger efter lunch.
De begränsade öppettiderna tvingar även Hakim till omdaningar i personlen. Han har redan varslat två anställda om uppsägning och han beräknar att göra ett underskott på tre miljoner kronor.
- De två anställda har jobbat här i tio år. Men Skyways ser bara till priset och inte till passagerarnas bästa, säger Gabi Hakim.
Som trogen kund till SAS under mer än ett decennium har han blivit ett bekant ansikte och vän med de allra flitigaste resenärerna.
Och det är dem som han främst kommer att sakna när han tvingas att hålla stängt.
- Det känns som om Skyways struntar i servicen. När vi slår igen efter lunch ekar det av ödslighet här på flygplatsen.