Överens om Ostlänken
Socialdemokraterna och miljöpartiet är överens om att bygget av Ostlänken måste komma igång nu. Lånefinansiering ska göra att byggstarten kan ske snabbt. Partiledarna lämnade beskedet i går vid en pressträff i Norrköping. Och så provade de alla tre att köra spårvagn en liten bit.
Foto: Titti Olovsson
Miljöpartiets Maria Wetterstrand sa att miljöpartiet tidigare haft en lite tveksam inställning till höghastighetståg, men det senaste åren har man ändrat uppfattning. - Efterfrågan ökar på transport via järnväg. Det faktum att väldigt många är intresserade av höghastighetsjärnväg, gör det lättare. Vi har inte tidigare drivit höghastighetsbanor, eftersom det är så extremt dyra projekt. Är det värt det, har vi frågat oss. Nu gör vi andra bedömningar. Det är ett annat läge i dag, säger Maria Wetterstrand. Hon menar att Ostlänken nu är otroligt viktig om Sverige ska kunna få en järnväg som verkligen kan vara konkurrenskraftig. - Ostlänken ska vi sätta igång och bygga, och det behövs beslut så snabbt som möjligt. Tyvärr är regeringen otydlig när det gäller höghastighetsbanorna, säger hon. Peter Eriksson anser också att Ostlänken-projektet måste sättas igång nu. - Vi har blivit mer överens än tidigare med socialdemokraterna, att det krävs stora insatser. Satsningen på Ostlänken är akut och det är bråttom. Läget de senaste månaderna med akut ekonomisk kris med många varsel, gör att det här är de politiskt nödvändiga insatser som borde göras nu, säger han och öppnar även dörren lite på glänt för privat delfinansiering. - Principiellt säger vi inte nej till privat finansiering, men nu pratar vi om centrala delar av järnvägen, och det är statens huvudansvar. Det krävs politisk vilja för det är inte brist på pengar som är problemet, säger Peter Eriksson. Spårvagnstur
I det gemensamma förslaget om spårtrafiken finns också fler punkter: Partierna vill öka satsningarna på lokal kollektivtrafik, med mer statliga pengar för lokala infrastruktursatsningar. Banverket får i uppdrag att vara med och planera lokal spårtrafik. 150 miljoner kronor extra för underhåll av det befintliga järnvägsnätet. Frågan om vänsterpartiets medverkan i s-mp-samarbetet bemöttes med viss irritation: - Vi lämnar besked när vi är färdiga och vi hoppas och tror att det ska vara klart före jul, säger Mona Sahlin. Före pressträffen hann partiledarna med en spårvagnstur från resecentrum till Klockaretorpet och tillbaka. Alla tre fick också tillfälle att provköra en bit, vilket också avlöpte utan större problem.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!