Utbildningskontoret ser en snabbt ökande smittspridning. Så snabbt ökande att man nu går ut och flaggar för att ett stort antal skolor och förskolor med kort varsel kan bli tvungna att stänga eller övergå till distansundervisning under en tillfällig period.
– Det är ett allvarligt och pressat läge nu. Vi fick information från rektorer under helgen att smittspridningen ökade inom flera av våra verksamheter. Det är oroväckande och gör att vi måste vara beredda på att vidta snabba åtgärder. Just nu är beslut tagna om tillfällig och tidsbegränsad stängning, eller övergång till distans, på hela eller delar av fyra förskolor och 18 grundskolor, säger Sofie Lindén.
Hon beskriver det aktuella läget i Norrköping som ansträngt och som pressande för alla inblandade. Pedagoger, elever och föräldrar blir smittade i en rasande fart.
– De beslut som är fattade om stängning eller distansundervisning gäller för de flesta skolor och förskolor mellan tre och fem dagar. Erfarenheten visar att det är en lämplig åtgärd för att hindra smittspridningen. Men det här är inget som görs om en enskild elev eller medarbetare blir smittad. Det handlar om att vidta åtgärder när det blir klustersmitta. Så det kan vara en klass som får distansundervisning, samtidigt som fritidshemsverksamheten pågår som vanligt, på samma skola. En tillfällig nedstängning beslutas av utbildningsnämnden, säger hon.
För att veta när och om en verksamhet ska stängas tillfälligt har utbildningskontoret en daglig bevakning av varje enskild enhet. Hur länge denna punktmarkering ska pågå är i dagsläget osäkert.
– Folkhälsomyndigheten och smittskyddsläkarna har varnat för en topp under slutet av januari månad. Vi får hoppas att smittspridningen minskar och att läget förbättras. Det måste vi tro. Men ingen vet hur länge det här kommer att pågå. Det är en hård ansträngning för alla just nu, säger Sofie Lindén.
Att klara utbildningen och verksamheten är förstås ett tufft jobb för alla inblandade. Men hon påpekar att det finns erfarenhet sedan tidigare av att ställa om undervisningen.
– Men det är inte alla skolor som har erfarenheten av distansundervisning. Här får vi hjälpas åt med att dela med oss av kunskaperna. Det ska gå att kunna hålla en bra undervisning trots påfrestningarna, säger hon.