Otydliga regler gör kontrollen svår
Reglerna för marknadsföring av livsmedel är för otydliga. Det menar både Rickard Enlund, miljö- och hälsoskyddsinspektör, och Mats Nilstad, på konsumentföreningen Svea. - Det behövs en vassare lagstiftning och kännbara straff, säger Mats Nilstad.
- Det behövs en skärpning av reglerna. Man får rysningar när man läser konsumentföreningens rapport om tvivelaktig marknadsföring. Men idag finns det för mycket utrymme för tolkning av reglerna, och därför har vi svårt att utöva kontroller, säger han.Dessutom finns en otydlighet när det gäller vem som ska se till att reglerna efterföljs. Är det tillverkaren, konsumenten, livsmedelsverket, konsumentverket eller kommunen som har det yttersta ansvaret? Ställ krav konsumenter
- Vem ska ta i det här? Vi har inget uppdrag att kontrollera att något strider mot marknadsföringslagen och enligt min bedömning har vi inte heller några resurser för det, menar Rickard Enlund. Mats Nilstad på konsumentföreningen Svea tycker att det är upp till konsumenterna att ställa krav på producenter och butiker.- Det behövs en mycket vassare lagstiftning, någon som ser till att reglerna efterlevs och kännbara straff för den som bryter mot dem. Givetvis ska det inte få heta kantarellsoppa när det bara är 0,5 procent kantareller i.- Men framför allt måste vi som konsumenter ställa högre krav. Vi som medlemsorganisation ska gå i bräschen för att se till att vi inte blir lurade.Vill flytta kontrollen
Konsumentföreningen kräver i sin rapport om tvivelaktig marknadsföring att livsmedelskontrollen övergår från miljö- och hälsoskyddskontoren till Livsmedelsverket. Dessutom menar man att det inte bör finnas något utrymme för tolkning av reglerna. Kontrollen ska vara objektiv och lika över hela landet.Rickard Enlund ser både fördelar och nackdelar med förslaget.- Som det är idag är det säkert 200 tillsynsmyndigheter över landet, vilket gör organisationen väldigt spretig. Därför kan det nog finnas fördelar med en sådan omorganisation. Samtidigt finns det ju en risk att man tappar den lokala förankringen och kontakten med handlarna, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!