– Det finns i dag i Sverige ett antal åkerier som kanske har 200 bilar, men inte en chaufför anställd, säger Mattias Ottosson och slår fast att i Sverige ska svenska avtal gälla.
Den halverade arbetsgivaravgiften för ungdomar tas bort för att den inte varit lyckosam, säger Ottosson.
– Det har varit en dyr och ineffektiv åtgärd, säger partikamraten Teresa Carvalho (S).
– Den har inte gett några nya jobb, säger Ottosson.
Nu satsar man i stället på jobbskapande utbildningsinsatser.
– Det behövs utbildas fler yrkeschaufförer. Det är ett bristyrke. Det kommer att ge fler ungdomar jobb.
Vägslitageavgiften, eller kilometerskatten, ska utredas och utformas i samarbete med åkerinäringen och Transport, för att införas i januari 2016.
Ur ett miljöperspektiv är det bättre att lägga över gods på järnväg och sjöfart, menar Mattias Ottosson.
Inte heller Ottosson och Carvalho vill spekulera i hur budgetrysaren utfaller. "Lekstuga", säger Teresa Carvalho om SD som inte är "mogna nog" att tala om hur de ska rösta förrän 24 timmar före skarpt läge.