– När någon blir akut sjuk eller en olycka inträffar kan sekunder vara skillnaden mellan liv och död. Medborgarna i Östergötland måste kunna känna sig trygga med att snabbt få svar när man ringer 112, säger Mattias Ottosson (S), riksdagsledamot från Norrköping.
Förutom längre svarstider har anställda vid SOS Alarm i Norrköping vittnat om en ohållbar arbetsmiljö efter att flera kolleger sagt upp sig. De har också beskrivit hur teamledare hetsat anställda och ”gratulerat” larmoperatörer till sämsta svarstiderna.
– Det är oroväckande vittnesmål från personalen. Anställda ska alltid behandlas med respekt – för deras skull men också för att medarbetare som mår bra leder till högre kvalitet i verksamheten. Jag kommer nu ställa en fråga i riksdagen till inrikesministern om vilka åtgärder regeringen tänker vidta för att svarstiderna hos SOS Alarm ska kortas.
Samtidigt vill Ottosson att östgötarna själva ska tänka till innan de ringer 112. Det ökade trycket på SOS Alarm orsakas till stor del av samtal som inte är av akut karaktär.
– Vid en nödsituation ska man alltid ringa 112 och kunna vara trygg med att snabbt få svar. Då gäller det också att folk inte ringer i onödan. SOS Alarm är ingen taxitjänst, hjälper inte till att hitta din kompis som du tappat bort inne på krogen och finns inte till för att svara på frågor om förkylningar, avslutar Mattias Ottosson.