Ottosson positiv till privatägd flygplats
- För mig kan Norrköpings flygplats vara privatägd. Det viktigaste är att det flygs på den även i framtiden!- Jag är tveksam till privat ägande av Norrköpings flygplats. Vad är det för baktanke med att köpa en flygplats som går med 12-15 miljoner kronor i förlust varje år?Det är två olika kommentarer från kommunalrådet Mattias Ottosson (s) respektive Swedjets VD Göran Lindén, om uppgiften att flera privatpersoner anmält sitt intresse till Luftfartsverket att få köpa Norrköpings flygplats.
Flygplatschef som ligger lågt.
Foto: Fotograf saknas!
Mattias Ottosson reagerade dock inte negativt på den här uppgiften:
Titta på Skavsta
- Titta på Skavsta i Nyköping, som är privatägd och som fungerar mycket bra. Så för min del kan vem som helst äga flygplatsen, bara flygandet fortsätter.
- Helst ser jag dock att staten, Luftfartsverket, fortsätter driva Norrköpings flygplats, men här har ju inte regeringen tagit något beslut än. Och blir beslutet att de inte vill ha kvar ägandet, kan jag som sagt tänka mig privata ägare i framtiden, bara de fortsätter med flygandet. Det är det viktigaste för min del.
Men du har garanterat fortsatt verksamhet på Norrköpings flygplats under de närmaste fem åren.
- Det var inte jag, utan vi tog i kommunstyrelsen ett beslut om att flygverksamheten kommer att fortsätta på Norrköpings flygplats under de fem närmaste åren. Samtidigt är det ju så att kommunen visserligen äger marken, där flygplatsen är, men själva flygverksamheten ägs av Luftfartsverket.
Men Göran Lindén, ägare av Swedjet, som planerar att starta en linje mellan Norrköping och Köpenhamn i januari, är mer tveksam till privat ägande:
Intresset kvarstår
- I så fall är frågan om vårt intresse att etablera oss i Norrköping kvarstår. För om en privat ägare kommer in i bilden, kan han sedan komma på att lägga ner flygplatsen och i så fall står vi där med vår satsning...
- Jag är dessutom mycket misstänksam mot en privat ägare som vill köpa en flygplats som den i Norrköping som går med en miljon kronor i förlust varje månad. Varför köper han en sån flygplats och vad finns det i så fall för baktankar med en sån affär?
- Samtidigt har vi Norrköpings kommuns besked att de garanterar fem års flygverksamhet på Norrköpings flygplats och den ståndpunkter lutar jag mig just nu åt i mitt fortsatta planerande?
Hur långt har du kommit i planeringen?
- Vi siktar på att komma igång med biljettbokningen under december för linjen Norrköping - Köpenhamn och sedan flygstart under januari. Men just nu har vi lite bekymmer i Norge, eftersom den nya flygplatsen i Moss söder om Oslo, finns med i vår helhetsbild och ingår i satsningen Norrköping, Köpenhamn och Moss och tyvärr är planeringen försenad i Moss.
Mari Torstensson, Norrköpings flygplatschef, säger så här:
- Jag har inga kommentarer om de här spekulationerna om att flygplatsen eventuellt kan bli privatägd. Vi väntar nu på regeringens beslut om framtiden för Norrköpings flygplats och först därefter vet vi mer vad som gäller för framtiden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!