Ottosson nöjd - om det inte varit för Skyways
NORRKÖPINGMattias Ottosson är nöjd med gårdagens uppvaktning på näringsdepartementet.Men samtidigt också starkt oroad över utvecklingen på Kungsängen, sedan Skyways nu dragit in sju Köpenhamns-turer.
Nöjt kommunalråd
Foto: Fotograf saknas!
Men han är något förvånad över Skyways-VD:n Jan Palmérs yttranden i tisdagens Folkbladet om att kontakterna skulle vara så mycket sämre med kommunledningen just i Norrköping. Tvärtom har Ottosson, som kommunstyrelsens ordförande, träffat både Palmér och hans vice VD flera gånger om.
- Så sent som i tisdags träffade jag honom i ett sammanhang på Luftfartsverket, men då ville han inte prata med mig. Han hade ingenting att säga, och det kan väl då vara viktigt att det också kommer fram. Näringslivskontoret och marknadsföringsbolaget har också träffat honom ett antal gånger.
Så Ottosson undrar lite över, vad som kan ligga bakom det ena och det andra:
Man kan undra
- Senaste gången som jag pratade med Palmér sa han, att det inte skulle bli någon förändring av helgturerna. Men sedan blev det så i alla fall. Så naturligtvis är jag orolig över vad som kan hända med Skyways engagemang i Norrköping. Man kan ju undra om det här är ett utspel inför vad som komma skall.
Onsdagens uppvaktning på näringsdepartementet, där också riksdagsmännen Billy Gustafsson och Berndt Sköldestig deltog, var däremot mer positiv. Trion träffade där statssekreterare Jonas Bjelfvenstam.
- Vi fick beskedet att vi får vara med i processen, och då får vi ju också tillfälle att lägga fram argumenten för Kungsängen, säger Ottosson. Om den unika situation som Norrköping har, med alla transportsätten. Och att det därmed också är ett nationellt intresse, att staten finns kvar i flygplatsen och att man slår vakt om helheten.
Hängt på låset
Som Ottosson uttrycker saken så har man från Norrköpings kommuns sida "hängt på låset" i den här frågan.
Det var nämligen i förra veckan som näringsdepartementet fick skrivelsen från Luftfartsverket, där verket begär att få ta upp förhandlingar med regionen om att överlåta Kungsängen. Om så skulle behövas vill verket också få rätten att själv "pröva frågan om fortsatt drift... är möjlig". Alltså att kunna dra sig ur.
Enligt Ottosson var statssekreteraren ännu osäker över, hur Luftfartsverkets begäran ska hanteras. Om det ska ske inom ramen för den transportpolitiska proposition, som ska läggas fram före riksdagens sommaruppehåll, eller om frågan ska få en särskild handläggning.
Men vilken form man än väljer ska alltså Norrköpings kommun och regionen få tillfälle att lägga fram sina synpunkter.
En enda flygplats
Frågan om koncentration till en enda flygplats i regionen, som krävts bland annat från näringslivet, var däremot inte uppe vid den här uppvaktningen:
- Nej, det var inget som man lyfte fram. Men det är ju sådant som man ska titta på i arbetet med den transportpolitiska propositionen, alltså om hur man ska samordna hela landet
Temperaturen när det gäller flygplatsfrågan kan nu vara på väg att höjas. Redan idag onsdag ska Mattias Ottosson och hans Linköpingskollega Lena Micko träffa ledningen för Saab, som ju driver det flygfältet tillsammans med Linköpings kommun. Även Holmens VD Magnus Hall, en stark anhängare av Kungsängens flygplats, ska enligt Ottosson närvara.
- Det är viktigt att också få fram en bild av hur näringslivet ser på flygplatsfrågan, säger Ottosson.
Han omtalar vidare att kommundirektörerna i vardera kommunen fått i uppdrag att titta vidare på Skyways förslag om saxade avgångar, och att de även kommit en bit på väg. Också frågan om ett gemensamt driftbolag för de båda flygplatserna har man i varje fall "börjat titta på".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!