Ostlänken på spår genom Butängen?
En helt ny sträckning för Ostlänken genom sydöstra Butängen ska nu utredas av Banverket. För att snabbtåg ska kunna rusa genom Norrköping i minst 120 km/tim kan nämligen krävas en mer utdragen rälssväng ut från Resecentrum mot Stockholm. Norrköpings kommun har, om än med visst knorrande, samtyckt till att utredningskorridoren vidgas.
Hårt styrande är här ambitionen att tågresan Stockholm-Göteborg ska kunna klaras på 2 timmar och 15 minuter. Då måste man tjäna in sekunder och rentav minuter både här och där. Sådan tidsvinst får man bland annat med en genare järnvägssträckning genom Norrköping, med en mer utdragen sväng mot Stockholm. För långsammare än 120 km/tim får det inte gå. Just den här möjligheten hålls nu öppen genom att utredningsområdet vidgats med en del av Butängen. Som idag rymmer (små)industriella verksamheter, men som för framtiden är tänkt som en del av 2000-talets nya stora bostadsområde. Nu kanske någon invänder, att snabbtågen väl inte ska rusa igenom Norrköping - utan tvärtom stanna här. Men nej, de kommer de inte alla att göra. Hur många, som verkligen kommer att stanna, vet idag ingen. Det är heller inget, som Norrköpings kommun råder över. Försvårar
I sitt remissvar till Banverket har kommunen konstaterat, att den här utökningen försvårar för utvecklingen av Butängen. Man kräver också att Ståthögavägen (som järnvägen även i Ostlänkens tidevarv kommer att passera) säkras för förbindelse med Butängen. Som tidigare redovisats i Folkbladet kommer Ostlänken att föra med sig stora förändringar för stationsområdet. Såväl (den nya) stationsbyggnaden som spårområdet kommer att, jämfört med idag, förflyttas norrut, mot Butängen. Därtill kommer spåren att höjas minst 5,5 meter, för att medge passage där under mellan centrala stan och Butängen. Men nu kan alltså Ostlänken, om man förlägger spåren till den här utökningen av korridoren, komma att flyttas ännu ett stycke norrut. I så fall flyttas också station och spårområde i sin tur ännu längre norrut. Som en nackdel med detta anges i Banverkets samrådsmaterial, att tillgängligheten till resecentrum från stadens centrala delar försämras genom det större avståndet. I ett arbetsmaterial för Banverket om kulturmiljösynpunkterna påpekas, att järnvägsstationen med tillhörande parksystem ner mot Strömmen har mycket stort värde, både samhällshistoriskt och arkitektoniskt. Med ny järnvägsdragning riskerar man upplevelsen av de historiska sambanden här. Byggnader och verksamheter kan också komma att utplånas. Det nämns vidare att upphöjningen av hela spårområdet, som är vad man nu främst laborerar med, kan få "stora negativa konsekvenser" på den kulturhistoriskt unika miljön. Banverket har nu beslutat att "det utökade utredningsområdet infogas som utökad utredningskorridor i järnvägsutredningen". Fortsatt samråd ska ske med Norrköpings kommun om den övergripande fysiska planeringen av resecentrum och det nya Butängen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!