Ostlänken och 51:an fortfarande aktuella
NORRKÖPING- Läget har absolut inte försämrats, snarare tvärt om. Regeringens direktiv till Banverket och Vägverket om järnvägs- och vägbyggen fram till 2015 oroar inte landshövding Björn Eriksson. Som Folkbladet kunde berätta igår så finns inte de stora byggprojekten i Östergötland medtagna i regeringens direktiv.
Landshövding Björn Eriksson, här i samspråk med Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö (t v), är inte oroad över regeringens direktiv till Vägverket och Banverket. Läget för nya trafiklösningar i länet har inte försämrats, snarare tvärtom, menar Björn Eriksson. FOTO: ANITA KJELLBERG
Foto:
Ostlänken är snabbtågsbanan från Stockholm genom Östergötland. Med tåg i 350 km/tim ska man kunna ta sig från Norrköping till Stockholm på 45 minuter, upp till fem gånger i timmen. Helt rimligt pendlingsavstånd för den som vill jobba i Stockholm och bo i Norrköping alltså.
<b>Bra med getingmidjan</b>
- Att man vill bygga ut järnvägen mellan Södertälje och Stockholm, den s k getingmidjan, är positivt även för Ostlänken, säger Björn Eriksson.
- Det är ju till Stockholm vi vill åka, inte till Södertälje.
Att man satsar på en rad projekt runt storstäderna kommer även andra regioner till godo, anser Björn Eriksson.
- Ostlänken är helt enkelt inte tillräckligt långt framme i planeringen för att komma med på regeringens lista just nu.
- Vi är nu i ett skede där det framför allt handlar om att agitera för banan. Innan Banverket fått ta hand om projektet för den tekniska planeringen kan det heller inte bli något beslut.
<b>Byggstart 2005</b>
- Det är oerhört viktigt att vi följer den planering som finns innan vi går vidare till nästa steg. Just nu är det miljösamråd som pågår. Det blir sedan Banverkets och länsstyrelsens ansvar att pröva de argument som läggs fram..
Om allt går på räls (häpp!) så tror hövdingen att järnvägsbygget kan komma igång 2005.
- Vad jag vet så är det bred uppslutning kring Ostlänken. Det är också det enda stora järnvägsprojekt som visar en klar lönsamhet, även om det kan vara svårt att ta fram pengarna till investeringen (ca 9 miljarder), säger Björn Eriksson.
Banan skulle då kunna stå klar för trafik 2010-2011.
Ostlänken är en del i ett ännu större projekt - Europabanan. Den utreds översiktligt av Banverket. Europabanan är en järnväg mellan Stockholm och Helsingborg med fortsättning i en tunnel under Öresund.
En möjlig del är en ny järnväg Stockholm-Göteborg via Norrköping-Jönköping.
<b>Flytthot</b>
Väg 51 mellan Finspång och Norrköping är av alltför låg standard för att exempelvis klara transporterna av de stora turbinerna från Alstom i Finspång till Norrköpings hamn för vidare befordran ut i världen.
Alstom har till och med hotat att flytta turbinproduktionen om inte 51:an byggs ut.
- 51:an byggs med regionala pengar så den har inte varit aktuell att ta med i regeringens direktiv, säger Björn Eriksson.
- Det är Vägverket regionalt som står för det bygget.
- Det är mitt mest prioriterade projekt och det kommer jag att slåss för så länge jag är landshövding.
Läget där är att Svärtingedelen kan komma igång nästa år - om pengarna räcker. När resten av ombyggnaden kan kommma igång är oklart.
Däremot är E 22:ans förbifart vid Söderköping Vägverkets ansvar.
- Där är man mitt i planeringen så regeringen har inte kunnat ta något beslut om det projektet ännu, säger Björn Eriksson.