Ostlänken kan börja byggas tidigare
I ett enda slag kan Ostlänken ha ryckt flera år närmare i tiden.Mattias Ottosson, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping, börjar rentav tänka i termer av byggstart kanske redan före 2010...Allt tack vare några ord från Göran Persson.
Lika glad kommunstyrelseordförande - Mattias Ottosson. Foto: Janne Forsby/arkiv
Foto:
Nämligen att regeringen ska tillsätta en statlig förhandlingsman, med uppdrag att tillsammans med lokala och regionala aktörer se över förutsättningarna för en tidigareläggning av järnvägsbygget Stockholm-Norrköping-Linköping.
Inte mer än så. Men med detta skapas nu med ens helt nya förutsättningar.
Studsade
- Jag studsade till av glädje när jag hörde det, säger Lars "Laban" Bengtsson, ombudsman för socialdemokraternas östgötadistrikt. Det här är en väldigt positiv sak, som vi slagits för länge och som Norrköping, Linköping och Östsam har lagt ner stort arbete på.
Hur mycket?
I Banverkets ursprungliga planering förlades en start för Ostlänken till slutet av planperioden, år 2014 kanske. Efter ett senare riksdagsbeslut, baserat på järnvägsöverenskommelsen mellan regeringen, vänsterpartiet och miljöpartiet har år 2012 nämnts som tänkbart tidigaste startår. I allra bästa fall, alltså,
Men vad menar statsministern nu med tidigareläggning? Hurpass mycket tidigare då? Det är förstås frågan.
Mattias Ottosson pekar på att utredningarna redan har avancerat långt, hela frågan är väl förberedd.
- Och om vi skulle få igång byggstarten redan före 2010 så vore det en rejäl framgång. Det här känns väldigt bra.
Handläggningen
Han säger att det som bedömts kunna bli mest tidskrävande på vägen till beslut om Ostlänken, det är regeringens handläggning av frågan. Men den saken styr ju regeringen själv över. Som det nu verkar behöver kanske den saken inte ta så lång tid.
Ottosson förmodar att regeringen när det gäller finansieringen nu är inne på samma linje som man varit lokalt och regionalt, nämligen lånefinansiering. Att blanda in privata intressenter tycks däremot inte vara aktuellt - även om Mattias Ottosson, som han säger, "personligen tycker att det kunde vara intressant med en sådan lösning".
Beträffande gången för den stora järnvägssatsningen har byggstart vid Järna väl hittills varit mest på tapeten. Enligt Ottosson har det dock inte klart utsagts, var bygget ska ta sin början.
Tätast trafik
- Sträckan mellan Norrköping och Linköping är ju intressant, eftersom det är den som är tätast trafikerad idag. Men det är ju väldigt viktigt att få igång hela stråket.
- Då kommer restiden härifrån till Stockholm ner under timmen. Det öppnar ju helt otroliga möjligheter på arbetsmarknaden, säger kommunstyrelsens ordförande.
Men han vågar inte sia om, när snabbtågen till huvudstaden väl kan börja rulla.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!