Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ostlänken hotar Noss-området

Kommunen har låtit utreda en ny dragning av Ostlänken, över delar av Noss gamla fabriksområde, utan att alls informera företaget. Nu riskerar långt framskridna utvecklingsplaner att gå om intet.

På det här viset har Noss-området och järnvägen mot Linköping gränsat till varandra alltsedan 1870-talet.

På det här viset har Noss-området och järnvägen mot Linköping gränsat till varandra alltsedan 1870-talet.

Foto: Jan Nordström

NORRKÖPING2014-06-10 14:11

På ena sidan fabriksområdet drar järnvägen mot Linköping förbi, på en annan sida Ingelstagatan. Under alla år som Ostlänken utretts har fortsättningen mot Linköping varit given: Ner i tunnel under polishuset.

Men på senare tid har kommunen kommit att inse, att Norr Tull då kommer att ligga uppgrävt i flera år och att hus längs Norra Promenaden måste rivas.

Hux flux har därför, som Folkbladet redovisat, ett nytt alternativ tagits fram. Där tas stora delar av Noss-området i anspråk.

Detta är klassisk industrimark, med obruten kontinuitet alltifrån 1870-talet. Här har Vulcans Mekaniska Verkstäder, International Harvester och (sedan 1967) Noss avlöst varandra.

I grannskapet återfanns förr i tiden bostadsområdet Fredriksdal, och här intill växte småindustrins Butängen fram.

Noss har på senare år lagt ner sin tillverkning, bytt företagsnamn till Vulcania och – som ägare av dessa 7,6 hektar – tagit fram utvecklingsplaner för området.

I en utkant håller USA-ägda Kadant Noss till, med tillverkning övertagen från Noss. Men här finns nu också disponibla en samling tegelbyggnader i gammal god stil.

Jon Wikdahl är vd för Vulcania och son till Noss grundare Lennart Wikdahl. För honom kom det nya Ostlänken-beskedet som en chock, när han fick del av det för knappt två månader sedan. Innan dess hade inget sagts från vare sig kommunen eller Trafikverket.

– Vi har redan skrivit ett avtal med Östgötateatern och varit på väg att skriva ett utvidgat avtal. De vill samla sin verksamhet hit. Men nu hotas byggnaderna av rivning, så vi har måst lägga allt i malpåse.

– Och det är de anrika byggnaderna, där Vulcans började sin verksamhet, som nu är hotade, säger Jon Wikdahl.

I en annan rivningshotad byggnad har Norrköpings Ungdomscirkus installerat sig. Visioner finns vidare om 300 bostäder, kultur, handel, hotell med mera i Vulcanias projekt ”Lyckorna”.

Enligt en antikvarisk beskrivning är fabriksområdet unikt; en kulturhistorisk anläggning som det måste tas stor hänsyn till, "en viktig länk i Norrköpings historia som industristad".

Mot bland annat den bakgrunden är sättet, på vilket Noss/Vulcania informerades om den nya dragningen, ägnat att förvåna.

Dittills hade enda problemet varit, att järnvägskorridoren berörde en yttre del av fabriksområdet. För att få veta, hur det låg till med saken nu år 2014, begärde man ett möte med Trafikverket.

Det fick man också, med tillägget att även kommunen då måste vara med.

Mötet hölls den 16 april. Då, men först då, kom dråpslaget.

Wikdahl ser dragningen över Noss som direkt följd av det upphöjda stationsläge, som kommunen vill ha men som Trafikverket inte sett som något huvudalternativ. Han påpekar också, att den nya sträckningen över huvud taget inte har utretts.

– Den gamla korridoren hindrade oss i varje fall inte från att gå vidare med projektet. Varför ska vi nu behöva finna oss i det här? Nej, det är inte acceptabelt, säger Jon Wikdahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!