Rapporten har tagits fram av Vectura. Den lämnar därhän allt, som kommer att ske runt Ostlänken. Fem nya resecentrum planeras, och därtill kommer gator, vägar och stadsutveckling. Allt detta bedöms komma att kosta ännu mer, och sysselsätta ännu fler, än själva järnvägsbygget.
30 miljarder beräknar regeringen, att Ostlänken – med startår 2017 – kommer att kosta. Toppår kan 2021 och 2022 väntas bli.
Det handlar alltså om en väldig massa jobb. Men också om problem: Att få fram den behövliga arbetskraften.
Blir bristvaraFör anläggningsmaskinförare och anläggningsarbetare blir det vardera 2 500 årsarbeten. Inom projektledning behövs 1500 årsarbeten, projektering 2 500, betongarbetare 800. Och så ingenjörer av olika slag, träarbetare, svetsare, gasskärare, elmontörer, elreparatörer...
För flera av de här grupperna kommer behovet att vara större, i vissa fall betydligt större, än dagens utbud i Östergötland och Södermanland.
Läs mer i måndagstidningen