Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ostlänken behöver dig!

NORRKÖPING
Ostlänken behöver Dig!
Med den nästan religiösa maningen försöker nu politikerna i Östergötland och Sörmland mobilisera alla krafter för att påverka Banverket att tidigarelägga järnvägsbygget. Enligt Banverkets förslag ska sträckan Linköping-Norrköping påbörjas 2011.

Norrköping2003-02-12 00:00
För sent och för lite, tycker Ostlänkens vänner och försöker nu med argumentsamling, propagandamöte etc att förmå organisationer, företag och privatpersoner att skicka in sina synpunkter till Banverket under remisstiden fram till 1 april.

<b>Skrivhjälp</b>
I ett PM om Ostlänken får man till och med hjälp med vad det ska stå:
"...instämmer i förslaget att Ostlänken bör byggas. Vi anser att det är av största vikt att byggandet påbörjas så snart som möjligt och att hela sträckan Järna-Linköping bör byggas inom perioden 2004-2015".
I Argumentkatalogen finns en hel bunt med användbara argument:
? Inget järnvägsprojekt är så ekonomiskt lönsamt.
? Persontafiken kommer att gå mycket snabbare.
? Ostlänken öppnar möjligheter att utveckla pendeltågstrafiken och öka förutsättningarna för godstransporter till och från Norrköpings hamn.


<b>Åttafaldig ökning</b>
? Svealandsbanan (Stockholm-Eskilstuna) medförde en åttafaldig ökning av tågresandet.
? Motorvägen (E 4) avlastas, till gagn för miljön.
? Ostlänken binder ihop Sveriges kunskapsaxel Uppsala-Stockholm-Norrköping-Linköping).
? Näringslivet utvecklas med den förbättrade tillgängligheten genom ökad tillgång på arbetskraft, marknad och transporter.
? Ostlänken binder ihop landets största och landets fjärde största arbetsmarknad.
? Den är en del av Götalandsbanan och en första etapp i en framtida Europabana.
Skulle man till äventyrs ha några negativa synpunkter på Ostlänken får man leta någon annanstans.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!