Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ostlänk ? javisst

NORRKÖPING
Han är säker på att Ostlänken kommer att bli verklighet, dubbelspåret som ska ge betydligt snabbare resor till Stockholm.
? Det blir lättare att jobba nu när vi vet att kostymen förstärks, säger Anders Lundberg, vd för Nyköping- och Östgötalänken AB, med anledning av regeringens infrastrukturproposition där stora satsningar görs på järnvägstrafiken.

Norrköping2001-10-05 00:00
Arbetet med förstudien inför dubbelspåret, som går under namnet Ostlänken, har dragit igång för fullt.
Inom en månad kommer allmänheten i de olika kommuner som berörs att inbjudas till möten för att få se de olika förslag som finns och också kunna säga sin åsikt om bland annat spårens placering.
Regeringens infrastrukturproposition, som innehåller stora satsningar på spårbunden trafik, togs emot med stor glädje i tisdags. I och med den blir Ostlänken verklighet. Det tror Anders Lundberg bestämt.
Mer resurser
På regeringens bord ligger en ansökan om EU-bidrag till projektplaneringen, en ansökan Anders Lundberg tror kommer att beviljas i och med regeringens uttalade satsning på järnvägar.
? Nu när vi vet att vi får mer resurser kommer arbetet att gå betydligt snabbare. Vi vet också att detta är ett meningsfullt jobb. Ostlänken behövs.
Spaden kommer att sättas i jorden omkring 2005, spår han, och sedan kan hela projektet stå klart 2010.
? Det kan kanske låta som lång tid, men det är mycket att ta hänsyn till i ett sådan här arbete. Enbart allt planeringsarbete kommer säkert att ta mellan tre och fyra år, säger han.
Det handlar om planering av den bästa och mest ekonomiska sträckningen. Om ett samarbete med det bolag som ska köra trafiken och om att göra en miljökonsekvensbeskrivning.
? Men etappen mellan Norrköping och Linköping kan säkert stå klar mycket tidigare, säger Anders Lundberg.
Går snabbt
14 minuter ska det ta att åka mellan Norrköping och Linköping. 45 minuter mellan Norrköping och Stockholm. Och inte ska det behöva kosta så mycket mer heller.
? Ju fler som åker desto större chans finns det att priserna bli konkurrenskraftiga, säger Anders Lundberg.
I dag är det väldigt många som väljer att ta bilen till Stockholm, då detta nästan går snabbare. Järnvägen är krokig men motorvägen rak och fin.
? Med Ostlänken blir tåget ett alternativ till bilen. Tidigare studier vid liknande nybyggda banor visar att många väljer tåget framför bilen om det går snabbare och inte kostar för mycket
Inte så långt
I och med att alla X2000-tåg kommer att köra på de nya spåren kan de gamla utnyttjas för pendeltågstrafik. Många resenärer åker inte så lång sträcka och satsningar på den regionala tågtrafiken ska också genomföras.
? En pendeltågsstation i Kimstad kan det säkert bli, säger Anders Lundberg.
Ett samarbete har inletts med kollegor i Stockholm. Anders Lundberg tror att en projektering av Ostlänken och spåren i Stockholm kommer att kunna bli verklighet ungefär samtidigt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!