- Vi är bra mycket bättre rustade än förra vintern, säger Sylvia Rydström, Östgötatrafikens informationschef.
De nya beredskapsplanerna handlar om att Östgötatrafiken tagit fram modeller för exakt hur man ska agera i olika problemscenarier.
- Tidigare löste vi problemen efterhand som de dök upp. Nu är det bättre organiserat, säger Sylvia Rydström.
Nytt inför kommande vintersäsong är också förbättrad information ut till resenärerna. Denna verksamhet bedrivs nu, och det är nytt för i år, i Östgötatrafikens egen regi.
- Vi kommer att ha personal från morgon till kväll som bara jobbar med informationen ut till resenärerna, säger Sylvia Rydström.
En annan nyhet är att resenärerna nu kan prenumerera på mejl från Östgötatrafiken om störningar på en enskild linje, till exempel Östgötapendeln.
Ytterligare en stor förbättring hoppas Östgötatrafiken ska bli verklighet i vinter. Den handlar om en extra avisningshall för nedisade tågset.
- Där pågår det nu diskussioner, som ser lovande ut. Om det går i lås får vi tillgång till en avisningshall till i Östergötland, förutom den provisoriska i Norrköping, säger Sylvia Rydström.
Om vi får en lika tuff vinter igen, gör då era satsningar att vi slipper trafikproblemen?
- Vi är bra mycket bättre rustade nu, men vintern rår vi inte på. Blir det mycket snö kommer det ändå att leda till störningar, säger Sylvia Rydström.