Folkbladet avslöjade i går att ett 80-tal förare skrivit på en protestlista mot arbetsförhållandena på främst linje två till Ringdansen. Bråk och hot har blivit en allt för stor del av förarnas vardag och de kräver att deras arbetsgivare, Veolia, agerar.
Men även Östgötatrafiken vill ta förarnas signaler på allvar.
- Det är visserligen Veolia som har det juridiska ansvaret för förarnas säkerhet, men denna fråga är även mycket viktigt för oss. Nu måste vi sätta oss gemensamt och ta reda på var och när problemen finns, säger Mattias Näsström.
Samarbete behövsHan berättar att Östgötatrafiken har ett avtal med vaktblaget Securitas för biljettkontroll och ordningshållande. Och Östgötatrafiken kan styra vart väktarnas sätts in.
- Vi ser inte problemen som lite bus, utan det här är allvarligt. Och kan vi använda Securitas för att stävja det här, då gör vi det, säger Mattias Näsström.
Han säger dock att det behövs samarbete mellan flera för att komma till rätta med problemen, och nämner Östgötatrafiken, Veolia, kommunen, vaktbolag och polis.
"Ser jultomten oftare"Flera förare av såväl bussar som spårvagnar vittnar om att ordningsvakterna från Securitas aldrig syns till på de tider där de verkligen skulle kunna göra nytta, dvs på kvällar och helger.
- Jag ser jultomten oftare än de från Securitas, säger en förare.
Flera andra förare vittnar om en ohållbar situation, och inte bara på linje 2 till Ringdansen. Även i Haga och i Klockaretorpet kan det vara stökigt. Förarna vittnar om ständiga "dörryck", dvs passagerare som under färd öppnar dörrarna får att stiga av just där det passar dem mest, ryck i nödbromsarna och krossade rutor och lampor, men även verbala påhopp och rena hot.
- Det har ju bara blivit värre och värre. Man slutar inte att bli förvånad, säger föraren Gunnel Rothman.
"För jäkligt som det blivit"Även den bristande betalningsviljan är ett problem.
- Skulle vi kolla biljetterna så skulle vi väl bli nerslagna jämt. Det är för jäkligt nu som det blivit på linje 2, säger föraren Paul Hellrin.
- Jag kör helst tidiga mornar för att slippa tjafset, säger föraren Johan Wikvist.
Alla håller med om att det behövs mer personal ombord på spårvagnarna vissa tider. Mer närvaro av resvärdar, förarstöd och regelrätta vakter skulle minska problemen, tror de.
- Väktare och ordningsvakter på kvällar och helger. Det skulle behövas, säger Burim Haradinaj som är trafikledare och förare.
Alla vittnar om att just väktarna lyser med sin frånvaro på kvällar och helger.
- De kommer på fel tider, säger förarna.